آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

فاش شدن جزئیات مکالمه غنی و بایدن یک ماه پیش از سقوط کابل

جزئیات متن مکالمات تیلفونی اشرف غنی رییس جمهوری فراری افغانستان و جو بایدن رییس جمهور امریکا به تاریخ ۲۳ جولای کمتر از یک ماه از سقوط کابل، فاش شده است.


به نقل از بی بی سی، در این مکالمه، آقای غنی گفته است که «نظر عمومی در سراسر جهان و بخش‌هایی از افغانستان این است که جنگ علیه طالبان به خوبی پیش نمی‌رود».
آقای بایدن گفته است که «شما بهترین ارتش جهان با سیصد هزار نیروی مسلح در برابر هفتاد تا هشتاد هزار نفر را دارید و به وضوح قادر هستند به خوبی بجنگید».
وی تاکید دارد که «اگر طرح خود و آنچه را که ما انجام می‌دهیم مشخص کنید، ما پوشش هوایی کامل [نیروهای افغان] را تامین می‌کنیم، تمام مدت تا پایان ماه اگست و بعد از آن هم، کسی چه می‌داند».
وی تاکید می‌کند که ایالات متحده اطمینان حاصل خواهد کرد که «نیروی هوایی شما قادر به ادامه پرواز و تامین پوشش هوایی خواهد بود و ما از نظر دیپلماتیک، سیاسی و اقتصادی به سختی مبارزه خواهیم کرد تا مطمئن شویم که دولت شما دوام خواهد یافت چون به نفع مردم افغانستان است».
آقای غنی در این مکالمه گفته است که «ما با اشغال تمام عیار توسط نیروهای متشکل از طالبان، برنامه‌ریزی عملیاتی و تدارکاتی پاکستان و دست کم پانزده هزار تروریست بین‌المللی، عمدتاً پاکستانی مواجهیم و لازم است این جنبه از موضوع نیز در نظر گرفته شود».
وی با تاکید مجدد بر لزوم تامین پوشش هوایی نیروهای زمینی افغان و «کمک سخاوتمندانه» به نیروی هوایی ملی افغانستان، گفته است که از داکتر عبدالله خواسته با طالبان مذاکره کند، اما با توجه به وضعیت در میدان جنگ، طالبان به این درخواست پاسخی نداده‌اند.
او گفته است: «ما تنها در شرایطی به صلح دست می‌یابیم که توازن وضعیت نظامی تغییر کند.» دفتر رییس جمهور امریکا در مورد گزارش رویترز اظهار نظری نکرده است.
پس از سقوط کابل، رییس جمهور امریکا در پاسخ به انتفاد از نحوه خروج از افغانستان نیروهای مسلح افغانستان را مسئول دانسته هرچند به گفته برخی کارشناسان، ارتش افغانستان برای ادامه نبرد همچنان به پوشش هوایی امریکا متکی بود و بدون مشاوره عملیاتی چند صد نظامی باقیمانده ناتو و امریکا، هنوز تجربه طراحی عملیاتی به خصوص عملیات هماهنگ زمینی و هوایی را نداشت.
دونالد ترامپ، رییس جمهور سابق هم در پاسخ به انتفاد از توافق خود با طالبان برای خروج از افغانستان ادعا کرده است که در صورتی که در قدرت بود، با استفاده از نیروی هوایی مانع از پیشروی طالبان می‌شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا