آخرین اخبارجهانسیاست

فاش شدن متن مکالمه سران فرانسه و استرالیا به دنبال بحران «زیردریایی‌ها»

خبرگزاری دید: در ادامه جنجال و اختلافات میان کانبرا و پاریس، رسانه‌های استرالیایی روز سه‌شنبه پیام‌های رد و بدل شده بین امانوئل مکرون ریيس جمهور فرانسه و اسکات موریسون نخست وزیر استرالیا را منتشر کردند.


به نقل از یورونیوز، امانوئل ماکرون رییس جمهور فرانسه نخست وزیر استرالیا را متهم کرده که در خصوص روند لغو قرارداد زیردریایی چند میلیارد دالری دروغ می‌گوید. موضوعی که واکنش کانبرا را به همراه داشته است.
به تاریخ ۱۴ سپتمبر ۲ روز پیش از اعلام توافق استرالیا با بریتانیا و امریکا بر سر قرارداد زیردریایی، موریسون با مکرون در این خصوص تماس می‌گیرد. ریيس جمهور فرانسه هم در پیامی پاسخ می‌دهد: باید منتظر اخبار خوب یا بد درباره جاه‌طلبی‌های مشترکمان در زمینه زیردریایی‌ها باشیم؟
رسانه‌های استرالیایی پاسخ موریسون به این پیام مکرون را منتشر نکرده‌اند و اشاره‌ای هم به هویت منبع این خبر نشده است.
امانوئل مکرون می‌گوید استرالیا پیش از اعلام رسمی و رسانه‌ای توافق این کشور با بریتانیا و امریکا، به پاریس در خصوص لغو قرارداد زیردریایی‌ها اطلاعی نداده است. مکرون همچنین موریسون را به دروغ‌گویی متهم کرده است. اتهامی که از سوی نخست وزیر استرالیا بی‌اساس خوانده شده است.
لغو قرارداد استرالیا و فرانسه و امضای توافقی دیگر میان کانبرا با لندن و واشنگتن، روابط این کشورهای متحد را با تنش‌های کم‌سابقه‌ای رو به رو کرده است. اتحادیه اروپا در ماه اکتوبر برای دومین دور متوالی مذاکرات مربوط به قرارداد بالقوه برای توافق در زمینه تجارت آزاد با کانبرا را به تعویق انداخته است.
جو بایدن رییس‌جمهور امریکا در دیدار با همتای فرانسوی خود در روم پذیرفته بود که کشورش در جریان اعلام اتحاد جدید در منطقه اقیانوس هند-آرام «کج سلیقگی» کرده بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا