آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

فایق در شورای امنیت: طا-لبان همه را مایوس کرده‌اند/ هیچ ساختار بدون خواست مردم بقا ندارد

خبرگزاری دید: نصیر احمد فایق نماینده افغانستان در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت گفته است که طا-لبان با عدم تمکین به خواست‌های جهان و مردم، همه را مایوس کرده‌اند.


نشست ویژه‌ شورای امنیت درباره‌ افغانستان شامگاه دیروز سه‌شنبه (۵ میزان) برگزار شد.
فایق در سخنرانی خود در این نشست گفت که انتظار وجود داشت که طا-لبان به تعهدات شان در قبال موضوعات اساسی به‌ شمول بازگشایی مکاتب دختران، حفاظت و احترام به حقوق بشر و تشکیل یک ساختار همه‌شمول و پاسخگوی مبتنی بر حاکمیت قانون و اراده مردم عمل کنند؛ اما این تعهدات تاهنوز عملی نشده و طا-لبان «همه‌ای ما را مأیوس نموده‌اند».
او افزود که طا-لبان برخلاف تعهدات خود از جمله عفو عمومی، دست به نقض گسترده‌ حقوق بشر به ‌شمول کشتارهای بدون محاكمه، شکنجه، رفتار خشن، گرفتاری و توقیف‌های خودسرانه مقامات دولت پیشین، اعضای نیروهای امنیتی سابق، خبرنگاران، فعالان حقوق بشر، معترضان و افراد متهم به داشتن ارتباط با گروه‌های مسلح زده‌اند.
او علاوه کرد که این اعمال نقض صریح حقوق بشر و جرایم جنگی و قابل پی‌گیری در محکمه بین‌المللی جنایی است.
نماینده افغانستان در سازمان ملل گفته است که طا-لبان باید این اعمال را که مغایر قوانین بین‌الملل بشر، قوانین بین‌المللی بشردوستانه و ارزش‌های اسلامی است، متوقف سازند.
فایق در بخشی از سخنرانی خود افزود که حضور و ادامه فعالیت گروه‌های تروریستی در افغانستان به‌ شمول القاعده و داعش تهدیدات امنیتی بیشتر را علیه مردم افغانستان، منطقه و فرامنطقه افزایش داده است.
او اضافه کرده که حضور و کشته ‌شدن رهبر القاعده در قلب کابل در ماه گذشته تخطی آشکار طا-لبان از تعهدات خود در مبارزه علیه تروریزم است.
فایق گفته که حملات اخیر داعش شاخه خراسان بر اهداف ملکی به‌ شمول اقوام شیعه و هزاره، هندوها، سیک‌ها و صوفی‌ها بیانگر ناتوانی طا-لبان در تأمین صلح و امنیت در سرتاسر کشور است.
او تأکید کرده است که مردم افغانستان در گذشته و در حال حاضر قربانی تروریزم بودند و هستند.
فایق گفته است که تروریست خوب و بد وجود ندارد و تروریزم مرز نمی‌شناسد: «ما باید صادقانه با تمام اشکال و مظاهر تروریزم به ‌صورت مشترک در داخل و خارج مرزهای‌مان به ‌شمول عوامل اساسی آن، پناهگاه‌ها و منابع مالی آن مبارزه و آن را محکوم کنیم».
او در پایان خطاب به طالبان گفته است که هیچ ساختار بدون احترام و پذیرش خواست‌های مردم دوام و بقا نمی‌تواند و اداره‌ کشور با توسل به زور و وحشت صرف باعث تداوم جنگ خواهد شد و افغانستان را از صلح، امنیت و توسعه پایدار محروم خواهد ساخت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا