آخرین اخباراسلایدشوافغانستانسیاست

دانش:

فتوای علما در محکومیت جنگ، بی‌پیشینه و سرنوشت‌ساز است


سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری، فتوای صدها عالم دینی مبنی بر ناروا بودن جنگ جاری افغانستان را بی‌پیشینه و سرنوشت ساز خوانده و گفته با صدور این فتوا هیچ بهانه‌ ادامه جنگ برای مخالفان مسلح باقی نمانده است.
به گزارش خبرگزاری دید، صدها عالم دینی روز گذشته (۱۴ جوزا) از سراسر کشور در خیمه لویه جرگه در شهر کابل گردهم آمده و جنگ کنونی مخالفان مسلح را در افغانستان نامشروع خواندند.
این عالمان دینی در فتوایی کم سابقه، جنگ جاری افغانستان را ناجایز و ناروا خوانده و تاکید کردند که جنگ افغانستان هیج دلیل شرعی ندارد.
عالمان دینی تاکید کردند که انتحار در اسلام حرام است و گناه کبیره محسوب می‌شود. آنان از طالبان خواستند که به درخواست بی‌قید و شرط حکومت افغانستان برای گفت‌وگوهای صلح پاسخ مثبت بدهند.
در همین حال، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری در پیامی گفته است که فتوای مورد اتفاق علمای افغانستان راجع به وضعیت موجود کشور و به خصوص این که در این فتوا جنگ نا روا دانسته شده و حملات انتحاری و انفجاری که در آن همیشه مردم مظلوم افغانستان قربانی می‌شوند، به صراحت حرام اعلام شده است، یک اقدام بی‌پیشینه و در عین حال سرنوشت‌ساز است.
آقای دانش گفته است: من این اقدام تاریخی و سرنوشت ساز علمای کشور را نه تنها برای افغانستان که با توجه به ناامنی و خشونت‌های فزاینده و تحولات نا خوشایند در شماری از کشورهای اسلامی، برای همه جهان اسلام یک امر مهم و حیاتی می‌دانم.
به گفته وی، اگرچه لازم بود چنین فتوایی به منظور مهار جنگ و خشونت و جلوگیری از خون‌ریزی‌های به ناحق، بسیار زودتر از این‌ها صادر می‌شد؛ اما حالا نیز اگر این تصمیم و فتوای مورد توافق همه علمای کشور بتواند سبب جلوگیری از خشونت‌های فزاینده گردیده و مخالفان مسلح دولت افغانستان را به پای میز مذاکره و تفاهم بکشاند، افغانستان شاهد یک تحول بنیادین خواهد بود.
معاون دوم ریاست جمهوری افزوده، این فتوا در یک اجلاس عمومی و با حضور بیش از دو هزار عالم دین به صراحت و به صورت متفق القول صادر شده است که درآن جنگ در برابر مردم و دولت افغانستان نا روا، حملات انتحاری و انفجار به صراحت حرام دانسته شده و تمکین نکردن به مطالبه مردم افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات دایمی، سر پیچی از اوامر خداوند بزرگ تلقی شده است.
معاون دوم ریاست جمهوری تاکید کرده که حکومت وحدت ملی ضمن استقبال از این فتوای مورد اتفاق همه علمای کشور و احترام به آن، به زودی تصمیم خواهد گرفت تا زمینه تطبیق این فتوا را از طریق ادارات مربوطه در سراسر کشور فراهم سازد. تصمیم حکومت مبنی بر تطبیق مفاد فتوای علما در پی اعلام نقشه راه برای صلح، دومین اقدام حکومت برای رسیدن به صلح و ختم جنگ و خون‌ریزی است.
این گفته‌ها در حالی مطرح می‌شود که طالبان با نشر اعلامیه‌ای، برگزاری نشست عالمان دینی افغانستان را «پروسه کاملاً امریکایی» و «نمایشی» عنوان کرده و ادعا کرده‌اند که این گونه نشست‌ها به فرمایش امریکا برگزار می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا