آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فخر فروشی ممنوع؛ اشرف غنی چگونه تحصیل کرده است؟

از اشارات ذکر شده برمی‌آید که اشرف غنی از تحصیلات اکادمیک برخوردار نیست و به کمک دیگران به‌پیش رفته است و فخرفروشی‌های تیم دولت‌ساز می‌تواند صرفاً برای خودشان افتخار‌آمیز و بزرگ‌نمایی باشد.

در روزهای اخیر شماری از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری، اشرف غنی را به مناظره تلویزیونی دعوت کرده‌اند و اما تیم دولت‌ساز با فخر فروشی در مورد پس منظر اکامیک غنی و خودخواهی تمام به این مناظره «نه» گفته است.
با آنکه غنی در پنج سال حکومتش گره مشکلات افغانستان را به کور گره تبدیل کرد و در هیچ عرصه‌ای نتوانست موفق جلوه کند، اکنون یکبار دیگر می‌خواهد قدرت را از طریق تقلب و شعارهای میان‌خالی به‌دست بیاورد.
حکومت وحدت ملی که به‌گونه غیر مشروع پایه‌گذاری شد، تیم دولت‌ساز ادعا می‌کند که این حکومت بخاطر جلوگیری از بحران پایه‌گذاری گردید، در حالیکه خود بحران‌آفرین شد و بدبختی به‌بار آورد.
در این نوشته می‌خواهیم به پس منظر تحصیلات اکادمیک متفکر دوم جهان (اشرف غنی) بپردازیم که تا چه حد تحصیلات دارد و فخر فروشی‌های وی تا چه حد می‌تواند حقیقی باشد.
غنی متولد سال ۱۳۲۸است و از لیسه حبیبیه شهر کابل فارغ شده است. وی پس از اتمام دوره لیسه وارد دانشگاه امریکایی در بیروت لبنان شد و در همانجا با رولا سعاده غنی آشنا شد. اشرف غنی در طول نزدیک به یک دهه تحصیل در بیروت در سال ۱۹۷۷ مقطع ماستری خود را در رشته انسان‌شناسی به پایان رسانید.
محمد جمیل حنیفی هم‌دوره اشرف غنی در دانشگاه بیروت و دارای دکترای انسان‌شناسی در مقاله‌ای تحت عنوان «اشرف غنی احمدزی یا “متفکر بزرگ” جهان، پیشآهنگ امپراتوری امریکا در افغانستان» که در ۱۴ میزان ۱۳۹۲ به نشر رسیده، به صراحت گفته است که اشرف غنی در نوشتن پایان‌نامه ماستری خود از «فواد سعد» دانشمند لبنانی (برادرزن‌ اشرف غنی) کمک گرفته و در واقع پایان‌نامه دکترای او هم برگرفته از پایان‌نامه دوره ماستری‌اش می‌باشد.
در همین حال، قبل از تکمیل پایان‌نامه دکترا از اشرف غنی دو مقاله تحقیقی در مجلات علمی به چاپ رسیده است. اولی تحت عنوان «اسلام و دولت‌سازی در یک جامعه قبیله‌‌ای – افغانستان» در سال ۱۹۷۷ به نشر رسیده، و دومی تحت عنوان «نزاع در یک دادگاه شریعت، دره کنر افغانستان» که در سال ۱۹۸۳ چاپ شده است.
گفته می‌شود که پایان‌نامه دکترای غنی نخست از طرف انتشارات خود دانشگاه کلمبیا برای نشر پذیرفته شد، اما سپس به دلایل نامعلوم و فاش‌ناشده‌ای، شاید به دلیلِ هم‌خوانی و مشابهت‌ با پایان‌نامه دوره ماستری‌اش، این قرار داد از سوی اداره فسخ گردید و تا هنوز چاپ‌نشده باقی مانده است.
حنیفی ادعا می‌کند که از اشرف غنی تاکنون صرف دو مقاله مستقل به نشر رسیده و بس. یعنی از اشرف غنی هیچ کتاب مستقل تا حال چاپ نشده و یگانه کتابی که از او نشر شده است، تحقیقی می‌باشد مشترک با خانم کلیر لوکهارت، و نظریاتی را هم که تا هنوز مطرح کرده، معطوف به حفظ (تداوم) و احیای ارزش‌های قبیله‌سالاری می‌باشد.
در اینجا باید یاد‌آور شد کسی که صرف دو مقاله و تحقیق مستقل را در مجلات علمی به نشر سپرده است و بس. پایان‌نامه دکترای او به چاپ نرسیده، و یگانه کتابِ که از او انتشار یافته، کتاب مشترکی است با خانم لوکهارت و هیچ کتاب مستقلی را تا حال انتشار نداده است، پس با دو مقاله چه طور می‌شود متفکر دوم جهان شد؟
از اشارات ذکر شده برمی‌آید که اشرف غنی از تحصیلات اکادمیک برخوردار نیست و به کمک دیگران به‌پیش رفته است و فخرفروشی‌های تیم دولت‌ساز می‌تواند صرفاً برای خودشان افتخار‌آمیز و بزرگ‌نما باشد.
مناظرات تلویزیونی می‌تواند کلیدی باشد برای باز کردن قفل ایده‌ها و تفکرات سیاسی نامزدان و اما تیم دولت‌ساز به رهبری اشرف غنی نمی‌خواهد یا بهتر بگوییم نمی‌تواند با مردم رو در رو شود و به مشکلات و بدبختی‌هایی که برای آن‌ها به‌بار آورده، سرپوش بگذارد.
انتخابات یک پروسه سرنوشت‌ساز برای مردم افغانستان است و تبارز ایده و تفکرات سیاسی نامزدان، روشنی‌انداز تصامیم شهروندان کشور خواهد بود.

نویسنده

سید الیاس احمدی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا