آخرین اخبارجهانسیاست

فرانسه امریکا و استرالیا را به دروغگویی متهم کرد

وزیر خارجه فرانسه گفته است که امریکا و استرالیا در ارتباط با یک توافق تازه امنیتی که باعث شد پاریس سفیران خود را از این دو کشور فرابخواند، دروغ گفته اند.


ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با تلویزیون فرانس ۲ امریکا و استرالیا را همچنین به دورویی، زیر پا گذاشتن اعتماد و تحقیر متهم کرده است.
امریکا، بریتانیا و استرالیا به تازگی روی یک توافق‌نامه امنیتی تازه به نام آکوس توافق کرده‌اند. براساس این توافق، قرار است استرالیا فناوری ساخت زیردریایی هایی با نیروی محرکه اتومی دریافت کند، در نتیجه این کشور قراردادی با فرانسه به ارزش ده‌ها میلیارد دالر برای ساخت زیردریایی را لغو می‌کند.
این توافق، که در طول هفته پیش امضا شد و همچنین شامل بریتانیا می‌شود، تلاشی برای مقابله با قدرت فزاینده چین در منطقه آسیا اقیانوسیه قلمداد می‌شود.
فرانسه می‌گوید که فقط ساعاتی پیش از امضای توافق از آن آگاه شد.
ژان ایو لودریان وزیر خارجه این کشور، روز شنبه وضعیت کنونی را یک بحران جدی در روابط توصیف کرده است.
او گفته است: «این واقعیت که این برای اولین بار در تاریخ روابط امریکا و فرانسه است که ما سفیر خود را برای مشاوره فرا می‌خوانیم یک اقدام جدی سیاسی است که عمق بحران موجود میان کشورهای ما را نشان می‌دهد».
او گفت که سفیر فرانسه برای ارزیابی مجدد اوضاع فراخوانده شده است.
با این حال او اضافه کرد که نیازی نبود فرانسه سفیر خود را از بریتانیا فرابخواند و لندن را به فرصت طلبی آنی متهم کرده است.
او گفته است: «بریتانیا در این ماجرا کمی مثل چرخ سوم سه‌چرخه است».
چین هم پیمان تازه را محکوم کرده و مالزیا هم ابراز نگرانی کرده است که این توافق به یک مسابقه تسلیحاتی در منطقه دامن بزند.
از سوی دیگر لیز تراس وزیر خارجه جدید بریتانیا، در مقاله‌ای در ساندی تلگراف از این موافقتنامه دفاع کرده و گفته که آمادگی بریتانیا برای سرسختی در دفاع از منافعش را نشان می‌دهد.
امریکا برای اولین بار بعد از ۵۰ سال فناوری خود در زمینه ساخت زیردریایی را در اختیار یک کشور دیگر می‌گذارد. این نوع فناوری قبلاً با بریتانیا به اشتراک گذاشته شده بود.
این بدان معنی است که استرالیا اکنون می‌تواند زیردریایی‌هایی با نیروی محرکه اتومی بسازد که هم سرعت بیشتری از نمونه‌های متعارف دارند هم ردگیری آنها دشوارتر است.
این نوع زیردریایی‌ها می توانند ماه ها زیر آب بمانند و موشک های شان را به نقاط دورتری شلیک کنند. استرالیا تاکید می‌کند که به هیچ وجه قصد تعبیه سلاح های اتومی در آن‌ها را ندارد.
این شراکت تازه عصر چهارشنبه به وقت واشنگتن در یک کنفرانس خبری مجازی میان رهبران سه کشور اعلام شد و درحالی که مستقیماً از چین نام برده نشد، اما سه رهبر مکرراً به نگرانی های امنیتی در منطقه آسیا اقیانوسیه که به گفته آنها به طور قابل توجهی بیشتر شده اشاره کردند.
فرانسه در سال ۲۰۱۶ برنده یک قرارداد ۵۰ میلیارد دالری برای ساخت ۱۲ زیردریایی برای نیروی دریایی استرالیا شده بود که بزرگترین قرارداد دفاعی استرالیا بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا