آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمسیاست

فرستاده ویژه پوتین: اگر طا-لبان دولت فراگیر تشکیل ندهند قدرت را از دست می‌دهند

خبرگزاری دید: نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور افغانستان گفته است که طا-لبان بدون ایجاد دولت فراگیر در افغانستان، در خطر از دست دادن قدرت هستند.


ضمیر کابلوف افزوده است که طالبان باید از فراگیر بودن تقسیم قدرت اطمینان بدهند. او اما گفته است که این یک اولتیماتوم نیست.
کابلوف روز جمعه(۲۶قوس) به اسپوتنیک گفته است که طا-لبان باید مطابق تعهدات در مذاکرات صلح بین‌الافغانی در دوحه، به ایجاد دولت‌ فراگیر اقدام کنند.
وی افزوده است: «شمولیت همه اقوام در قدرت سیاسی نیاز است».
او گفته است که طا-لبان اگر به شیوه کنونی عمل کنند، ممکن در آینده نزدیک قدرت را از دست بدهند.
نماینده ویژه روسیه در امور افغانستان تاکید کرده که طا-لبان باید فراگیر بودن دولت را تضمین کنند.
این مقام روسیه می‌گوید: «اتفاقاً ما این را بدون اولتیماتوم می‌گوییم، با آرامش فقط این کار را انجام دهید. آن‌ها باید انجام دهند».
اسپوتنیک به نقل از کابلوف گفته است که طا-لبان در ماه سپتمبر با گروه پشتون سنی یک دولت را انتخاب کرده و کابینه خود را گسترش داده است و اصرار کرده بودند که دولت فراگیر را تشکیل داده‌اند.
این مقام روسی اما گفته است که نگاه دقیق‌تر نشان داد که دولت هم‌چنان تحت سلطه مقام‌های طا-لبان، از جمله اعضای شبکه حقانی است.
این رسانه روسی به نقل از کابلوف افزوده است که در حکومت سرپرست طا-لبان به اقلیت‌های قومی هیچ پست قابل توجهی داده نشده و هم‌چنین هیچ زن را در کابینه کرسی نداده‌اند.
روسیه طا-لبان را به رسمیت نشناخته و آن را منوط به نظارت بر اقدامات این گروه در مبارزه با افراط‌گرایی و به رسمیت شناسی ارزش‌های حقوق بشری دانسته است.
روسیه از کشورهایی است که روابط نزدیک با طا-لبان داشته و میزبان چندین نشست سران طا-لبان و رهبران سیاسی افغانستان در مسکو بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا