آخرین اخبارجهانخبر های مهمسیاست

دبیرکل ناتو:

فرصت خوبی برای صلح به دست آمده است

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می‌گوید که ناتو در تلاش توافق برای خروج از افغانستان نمی‌باشد بلکه خواستار این است که توافق صلح در این کشور به‌دست آید.

ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو می‌گوید که ناتو در تلاش توافق برای خروج از افغانستان نمی‌باشد بلکه خواستار این است که توافق صلح در این کشور به‌دست آید.
به گزارش خبرگزاری دید، آقای استولتنبرگ که روز پنج‌شنبه( ۶ سرطان) در پایان نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل صحبت می‌کرد، گفت که ناتو تا زمانی در افغانستان باقی خواهد ماند که از این کشور تهدیدی متوجه آنان نباشد و توافق صلحی در آن‌جا به میان آید که بتواند حقوق بشر، حقوق زنان و آزادی بیان را تضمین کند.
او بیان داشت که هم‌اکنون ناتو در افغانستان فقط حضور مستشاری دارد و به نیروهای امنیتی افغانستان مشوره و آموزش می‌دهد، در حالی که جنگ توسط خود نظامیان افغانستان به پیش برده می‌شود.
دبیر کل ناتو تاکید کرد که کشورهای عضو ناتو همچنان به ادامه‌ کمک‌شان به دولت افغانستان متعهد می‌باشند و به کمک‌هایش نیز ادامه خواهند داد.
از سویی هم او با اشاره به جریان مذاکرات صلح میان زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ ویژه‌ وزارت خارجه‌ امریکا برای صلح افغانستان و گروه طالبان گفت که ناتو از این گفت‌گوها به‌گونه‌ «قوی» حمایت می‌کند.
به گفته‌ آقای استولتنبرگ، اکنون فرصت خوبی برای صلح در افغانستان به میان آمده است و برای طالبان نیز، جز نشستن در پشت میز گفت‌وگوها دیگر راهی نمانده است؛ گرچند به گفته‌ او، تا کنون مشخص نیست که چه زمانی توافق صلح میان حکومت افغانستان و طالبان به امضا خواهد رسید.
از سویی هم، دبیر کل ناتو با اشاره به حضور داعش در افغانستان در این کنفرانس خبری گفت که داعش به دنبال سقوط خلافتش در کشورهای سوریه و عراق در صدد این است که خلافتش را در افغانستان تقویت کند، اما ناتو از این کار داعش جلوگیری می‌کند.
او گفت:«ما نیروهای امنیتی افغانستان را آموزش می‌دهیم که آنان چگونه بتوانند با این پدیده مقابله کنند و آن را از بین ببرند.»
پیش‌تر نیز آقای استولتنبرگ روز سه‌شنبه (۴ سرطان) پیش از برگزاری نشست وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو گفته بود که ناتو همچنان به ادامه‌ کمک‌های مالی‌اش به افغانستان تا سال ۲۰۲۴ متعهد می‌باشد.
این نشست به روز های چهارشنبه و پنج‌شنبه با اشترک وزیران دفاع کشورهای عضو ناتو در بروکسل برگزار شد که افغانستان یکی از موضوعات مورد بحث در این نشست‌ها بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا