آخرین اخبارجهانسیاست

فرماندهان پیشین سنتکام: امریکا با خروج کامل از افغانستان امن‌تر نیست

خبرگزاری دید: فرماندهان پیشین سنتکام گفته‌اند که با خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان اکنون امریکا امن‌تر نیست.


جنرال فرنک مک‌کنزی و جنرال جوزف ویتل‌ فرماندهان پیشین نیروهای ایالات متحدۀ امریکا مستقر در شرق میانه (سنتکام) در مصاحبه‌ای گفتند که دونالد ترامپ رییس جمهور پیشین و جو بایدن رییس جمهور کنونی امریکا،‌ مصمم بودند تا تمام نیروهای ایالات متحده را از افغانستان خارج کنند، اقدامی که موجب سقوط کابل به دست گروه طا-لبان شد.
جنرال مک‌کنزی گفته است: باور ندارم که ما به دلیل خروج از افغانستان امن‌تر باشیم.
این جنرال بازنشسته از روسای جمهور پیشین و کنونی ایالات متحده در گذشته خواسته بود تا دست کم ۲۵۰۰ نیروی امریکا را در افغانستان حفظ کنند.
جنرال ویتل نیز گفته است که چیزی‌های زیادی هست که ما در مورد سازمان‌های تروریستی که در افغانستان حضور دارند، نمی‌دانیم.
وی افزوده است: فکر نمی‌کنم که ما با ثبات‌تر و یا امن‌تر باشیم. فکر می‌کنم افغانستان بی‌ثبات‌تر است و در نتیجه،‌ منطقه بی‌ثبات‌تر است.
مک‌کنزی بارها گفته است جمع‌آوری معلومات استخباراتی ایالات متحده نسبت به زمانی که در افغانستان حضور نظامی داشت،‌ بسیار کاهش یافته است.
با این حال، جنرال ویتل گفته است که هدف قرار دادن ایمن الظواهری رهبر شبکه القاعده در کابل نشان می‌دهد که ایالات متحده هنوز هم بخشی از توانایی‌های استخباراتی خود را در افغانستان حفظ کرده است.
هر دوی این جنرالان بازنشسته گفته‌اند که خروج کامل قوای ایالات متحده از افغانستان در نهایت موجب سقوط کابل به دست گروه طا-لبان شد.
اما جنرال ویتل می‌گوید که حکومت پیشین افغانستان نیز مقصر سقوط این کشور به دست گروه طا-لبان است، زیرا حکومت پیشین افغانستان نه تنها در قسمت مبارزه با فساد اداری ناکام بود، بلکه برای پایان دادن جنگ از طریق مذاکرات سیاسی بی‌میل بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا