آخرین اخبارافغانستانسیاست

فرهاد دریا به غنی: کی به سربازان فرمان داد تا سلاح شان را به زمین بگذارند!

خبرگزاری دید: فرهاد دریا آوازخوان مشهور کشور با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به اشرف غنی رییس جمهور فراری، از او پرسیده: فرمان تسلیمی و گذاشتن اسلحه برزمین، از کدام مرجع به نیروهای امنیتی مخابره می‌شد؟ و مسئول و مقصر اصلی از هم‌پاشیدن یک اردوی مجهز سه صد هزار نفری کی‌ها بودند؟


فرهاد دریا در نامه سرگشاده‌ای که به اشرف غنی نوشته گفته نمی‌خواهد مقاومت رهبر اوکراین در برابر ابر قدرت روسیه را با فرار جمهوریت در برابر «چند موترسایکل‌سوار مزدور» مقایسه کند، اما از اشرف غنی پرسیده که به حیث سرقومندان اعلی قوای مسلح به این سوال پاسخ بگوید که «در حالی که دل به شکست و فرار داده بودید، به کدامین منطق قهرمانان امنیتی را حتی تا دم سقوط کابل در وضعیت دفاعِ فعال نگه داشته بودید؟»
در نامه فرهاد دریا آمده «حقیقت این است که سقوط جمهوریت، سقوط نظامی نی، بلکه سقوط اخلاقی بود؛ سقوطی که توسط خیانت و توطئه‌ یک گروه خاص، به مرور زمان و پلان شده، عملی شد».
او از اشرف غنی پرسیده وضاحت بدهد که چه بلایی بر مردم افغانستان نازل شد.
فرهاد دریا با اشاره به کشتار زنجیره‌ای نیروهای امنیتی دولت پیشین افغانستان و مسدود ماندن مکاتب دخترانه در افغانستان اشرف غنی را مخاطب قرار داده و گفته است «شما گذاشتید گلوی‌ آنها را به جرم عشق و مثبت‌اندیشی، با تفنگ و‌ خنجرِ تحریم پاره کنند و شما از دور تماشا کردید».
فرهاد دریا در نامه‌اش به رییس‌جمهور پیشین گفته است در اوایل «به خاطر پیشینه‌ آکادمیک و به احترام چند کتاب که‌ در زندگی خوانده و نوشته‌» است تصور می‌کرد که او انسانی صادق، و دوستدار افغانستان است اما پس از دیدن کارکردهای او به یک مخالف و منتقد جدی او بدل شده است.
نامه سرگشاده فرهاد دریا در واکنش به سخنرانی اشرف غنی در روز عید فطر منتشر شده است.
اشرف غنی سخنرانی صوتی را به مناسبت روز عید فطر از طریق فیسبوکش منتشر کرد و در آن سخنرانی گفت: «افغانستان در یک مرحله خطرناک تاریخ قرار دارد.» وی تأکید کرد که «انحصار قدرت وضعیت را وخیم‌تر خواهد کرد».
دریا گفته است سخنرانی عیدی اشرف غنی را شنیده اما در این سخنرانی چیزی نیامده بود که او و مردم افغانستان انتظار شنیدنش را داشتند.
او خطاب به اشرف غنی گفته «مردم می‌خواهند بدانند کدام دست‌ها، به کدام قیمت‌ها و به کدامین جرم و گناه، یک شبه همگی و همه چیز را فروختند».

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا