آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

فرهاد دریا به ملا برادر: آتش‌بس را دایمی اعلان کنید

فرهاد دریا هنرمند مشهور کشور در نامه‌ای سرگشاده به ملا برادر معاون سیاسی دفتر گروه طالبان در قطر خواستار تمدید آتش‌بس شد و این که افغانستان دیگر به گذشته بر نمی‌گردد.


به گزارش خبرگزاری دید، فرهاد دریا به تازگی در نامه‌‌ای خطاب به ملا برادر نوشته است که اگر می‌خواهید در دل مردم جا داشته باشید، مردم را در دل خود جا دهید.
در نامه آقای دریا آمده است: «هر دو می‌دانیم که جنگ جاری در افغانستان، جنگ دیگران است و مشروعیت دینی و اخلاقی ندارد. از خانۀ خدا تا دارالفتوای الازهر و عالمان جید اسلام در سراسر جهان این جنگ را حرام و مسلمان‌کشی خوانده‌اند – جز چند ملای «دالباز» پوقانه‌ای و ساختگی پاکستان…آتش‌بس سه روزه را دایمی اعلان کنید».
به گفته وی، با این حال بر بنیاد گزارش‌ها محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر تمدید آتش‌بس را رد کرده و گفته که آتش‌بس سراسری تنها پس از مذاکرات میان‌افغانی و رسیدن به تفاهم و ایجاد دولت جدید امکان‌پذیر خواهد بود.
اما فرهاد دریا در این نامه خطاب به ملا برادر گفته است که فرزندان وی و ملا برادر در بهترین مکاتب و دانشگاه‌های امریکا، امارات و قطر درس می‌خوانند. اما فرزندان مردم در دانشگاه و مکتب کابل سلاخی می‌شوند.
وی افزود: «جهان در سوگ کودکان برچی اشک ریخت، و حتا صدای رهبر کاتولیک‌های جهان نیز بلند شد، اما از این دین‌فروشان همسایه، حتا یک پیام خشک و خالی غم‌شریکی نیز شنیده نشد».
آقای دریا با بیان این که نامه‌اش صدای میلیون‌ها افغان است، به معاون سیاسی گروه طالبان گفت: «راستش را بگویم نمی‌دانم دنبال چه چیزی سرگردانید در حالی که هر دو یقین داریم جهان و افغانستان تغییر کرده و به ۲۵ سال پیش بر نمی‌گردد. گریۀ افغانستان را بشنوید و کاری نکنید که خدا هم از شما بگردد».
به باور این هنرمند پرآوزه کشور، اگر طالبان به ندای مردم افغانستان مبنی بر صلح گوش ندهد، روزی می‌رسد که پاکستان، عربستان، ایالات متحده، روسیه و هیچ قدرت زمینی به آن‌ها پناه ندهند.
وی تأکید کرد: «بعد از خروج خارجی‌ها، با شلیک هر گلولۀ مجانی، که قلب یک مومن سوراخ می‌شود، شما مسئول درجه اول خواهید بود. شما که صلح کنید، ما دشمن اصلی خود را خواهیم شناخت!»

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا