آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

فروشندگان زغال سنگ: مالیات سنگین سبب دوبرابر شدن قیمت زغال شده است

قیمت هر تُن زغال‌سنگ در یکاولنگ ۹۰۰۰ افغانی است ولی در بازار کابل ۱۷۰۰۰ افغانی فروخته می‌شود. بلند رفتن قیمت تیل، اخذ مالیات زیاد از سوی طا-لبان و نبود کارگران از دلایل بلند رفتن قیمت مواد سوختی در کشور است

رسول شهزاد- کابل
شماری از فروشندگان زغال‌سنگ در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل از مالیات وضع شده از سوی طا-لبان شکایت داشته و می‌گویند که مالیات زیاد سبب دو برابر شدن بهای زغال شده است.
برخی از رانندگان موترهای باربری می‌گویند، طا-لبان از هر تُن زغال‌سنگ ۳۸۰۰ افغانی مالیات می‌گیرند‌ که این موضوع تاثیر مستقیم روی افزایش قیمت زغال‌سنگ در بازار دارد.
محمد ( مستعار) به خبرگزاری دید می‌گوید که طا-لبان در ولسوالی بلخاب و ولسوالی‌ نمبر دوم یکاولنگ از هر تُن زغال‌سنگ ۳۸۰۰ افغانی مالیه می‌گیرند.
محمد می‌گوید که پیش از این مالیات از زغال‌سنگ کم بود به همین دلیل قیمت زغال نیز در بازار ارزان بود.
وی می‌گوید که طا-لبان در بدل گرفتن پول یک کاغذ را به آنها می‌دهند و این کاغذ به نام بریکت یاد می‌شود که تا کابل اعتبار دارد. وقتی بریکت را داشته باشیم در پوسته‌های طا-لبان کسی از موترهای زغال‌سنگ پول نمی‌گیرد.
زغال سنگ ولسوالی بلخاب ولایت سرپل نسبت به زغال‌سنگ دره‌صوف و سایر معادن کشور از کیفیت خوبی برخوردار است و همه ساله هزاران تُن از این زغال‌سنگ به پاکستان نیز صادر می‌شود.
محمد می‌گوید که قیمت کارگر در بلخاب بلند است، پولی که طا-لبان از تاجران می‌گیرند زیاد است بناءً قیمت زغال‌سنگ در بازار هر روز در حال افزایش است.
وی می‌گوید: مثلاً یک موتر ۳۰ تُن زغال بار می‌کند که مالیه آن ۱۱۴۰۰۰ افغانی می‌شود، در عین حال مزد کارگران در بلخاب بلند است. تاجران مجبورند که زغال‌سنگ را با قیمت بلند بفروشند در غیر آن ضرر می‌کنند.
قیمت هر تُن زغال‌سنگ در یکاولنگ ۹۰۰۰ افغانی است ولی در بازار کابل ۱۷۰۰۰ افغانی فروخته می‌شود. بلند رفتن قیمت تیل، اخذ مالیات زیاد از سوی طا-لبان و نبود کارگران از دلایل بلند رفتن قیمت مواد سوختی در کشور است.
طا-لبان چند ماه پیش در بخش‌هایی از کابل زغال‌سنگ توزیع کرده و گفته‌بودند هر تُن زغال‌سنگ ۹۰۰۰ افغانی است، اما شهروندان می‌گویند زغال‌سنگی که طا-لبان برای فروش توزیع کرده‌اند بی‌کیفیت است.
در حال حاضر یک تُن زغال‌سنگ بلخاب در کابل ۱۵۰۰۰ هزار افغانی به فروش می‌رسد.
ناصر یکی از تاجران زغال‌سنگ به خبرگزاری دید گفت: با آمدن طا-لبان پول هنگفتی از تاجران زغال‌سنگ می‌گیرند.
ناصر می‌افزاید که کارگران هر سه تُن زغال‌سنگ را ۵۰۰ افغانی بار می‌کنند، در حالی که پیش از این هر تُن زغال‌سنگ ۸۰ افغانی بار می‌شد.
وی می‌گوید که بلند رفتن قیمت تیل، خرابی راه‌ها و مالیات زیاد باعث شده که قیمت زغال‌سنگ در بازار دو برابر شود.
در حال حاضر یک تُن زغال‌سنگ که از بلخاب بار می‌شود تا ولایت دایکندی و بامیان ۱۱۰۰۰ افغانی به فروش می‌رسد و در کابل ۱۵ تا ۱۷ هزار افغانی.
همه روزه هزاران تُن زغال‌سنگ از ولسوالی بلخاب به سراسر کشور صادر می‌شود. برخی از تاجران زغال‌سنگ را به پاکستان صادر می‌کنند و این موضوع نیز باعث شده تا بهای زغال‌سنگ افزایش یابد.
حلیم یک دیگر از تاجران زغال‌سنگ می‌گویند که پیش از مالیات هر تُن زغال سنگ ۱۶۰۰ تا ۲۰۰۰ افغانی بود ولی در حال حاضر سه هزار تا چهار هزار افغانی افزایش یافته است.
حلیم می‌گوید که کرایه موتر در هر تُن زغال از بلخاب تا کابل ۵ تا شش هزار افغانی است، مالیات طا-لبان ۳۸۰۰ افغانی است، کرایه کارگران در سه تن زغال ۵۰۰ افغانی است که تاجران پول زیادی را پرداخت می‌کنند و از طرف دیگر مجبورند که زغال‌سنگ را به قیمت بلند به فروش برساند.
وی می‌گوید: روزانه ۳۰ تا ۵۰ موتر زغال‌سنگ از بلخاب خارج می‌شود با آن هم قیمت زغال‌سنگ بلند رفته است؛ زیرا مالیات طا-لبان کمرشکن است و تاجران علاقه‌ای به کار زغال ندارند.
گفتنی است که همه ساله با فرا رسیدن زمستان قیمت مواد سوختی دو برابر می‌شود و شهروندان از بلند بودن مواد سوختی شکایت دارند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا