آخرین اخباراجتماعافغانستان

فروشگاه سگ در کابل؛ از افق فقر تا بهای ۱۰هزار دالری سگ‌ها

نخستین مرکز فروش و ارایه‌ خدمات برای سگ‌ها در کابل گشایش یافت.
این مرکز همچنان در کنار فروش سگ به تامین غذا و مسایل بهداشتی این جانور نیز فعالیت خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، «مرکز خدمات سگ‌های افغان ژرمن شیفرد» اولین مرکز فروش و ارایه‌ کننده خدمات صحی و غذایی سگ در افغانستان است.
این مرکز جدیداٌ با اخذ جواز از وزارت‌های صحت عامه و کار و امور اجتماعی به فعالیت آغاز کرده است.
مرکز ارایه خدمات به سگ‌ها، با سرمایه‌گذاری شش بازرگان ایجاد شده است و تمامی امکانات را از بیرون کشور فراهم کرده‌ است.
این مرکز توله‌سگ‌ها را از آلمان وارد می‌کند و پس از دو تا سه ماه پرورش به فروش می‌رساند.
هر سگ از ۵ الی ۱۰ هزار دالر امریکایی قیمت دارد، این مرکز مشخصاً گونه‌ها‌ی خاصی از سگ به نام «ژرمن شیفرد» را وارد و به فروش می‌رساند.
به گفته‌ی مسئولان این مرکز، استقبال مردم از کار آنان غیر قابل تصور بوده است، ابتدا با استفاده از گروه فسیبوکی یک نظر سنجی انجام داده و سپس دریافته که تعدادی زیادی علاقمندی نشان داده است.
داکتر ذبیح‌الله دانش دام‌پزشک این مرکز می‌گوید: «ما برای این‌که بدانیم چقدر مردم در کابل سگ‌های «ژرمن شیفرد» دارند با راه‌اندازی یک گروه در فسیبوک به نام «افغان ژرمن شیفرد» دریافتیم که تعداد زیادی از هموطنان ما از این قبیل سگ‌ها دارند. بر آن شدیم که مرکز را ایجاد کنیم.»
این مرکز برعلاوه‌ فروش سگ‌های مخصوص، خدمات صحی و غذایی معیاری نیز ارایه می‌کند. این مرکز ۱۱ دام پزشک دارد و هرگاه سگی بیمار می‌شود دام‌پزشکان به ساحه اعزام می‌شوند و آن سگ را معاینه می‌کنند.
از سگ «ژرمن شیفرد» به‌عنوان سگ کار استفاده می‌شود، به شجاعت و وفاداری شهرت دارد، سگی است جدی، استعداد خیلی خوب در یاد‌گیری دارد، این گونه‌ سگ دوست دارد، بیشتر در کنار اعضای خانواده باشد و از بیگانه‌ها دوری گزیند. به راحتی می‌توان آن را برای اهداف گوناگون اعم از سگ‌ گله، سگ نگهبان، سگ پولیس، راهنمای نابینایان، ناجی و سگ پولیس تعلیم داد.
در عرصه‌ نظامی، کاپیتان ارتش آلمان مکس‌مان اشتوفز کسی بود که در سال ۱۸۹۹ اولین سگ «ژرمن شیفرد» را وارد ارتش آلمان کرد. سپس این گونه‌ سگ خیلی زود معروف شد و در جنگ‌های اول و دوم جهانی به خدمت درآمد.
مردم عام در افغانستان، شرعاً سگ را نجس می‌پندارند. با آن هم تربیت و بازی با آن معمول است. چنان که «سگ‌جنگی» یکی از سرگرمی‌های معمول افغان‌ها به شمار می‌رود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا