آخرین اخبارافغانستانپاکستانتحلیلسیاست

فشارهای جهان بر پاکستان جهت اقدام علیه مسعود اظهر

اگرچه انتظار می‌رود پاکستان از فهرست خاکستری کشورهایی که با نظارت بیشتر بر پولشویی و تامین مالی تروریزم مواجه هستند خارج شود، اما در جریان نشست عمومی چندجانبه آینده، اسلام‌آباد همچنان با فشارهای تحقیق و پیگرد قانونی تروریست‌هایی مانند اظهر مواجه است

در آستانه نشست مهم آتی گروه ویژه اقدام مالی در ماه اکتوبر، گزارش‌هایی مبنی بر حضور مسعود اظهر رهبر گروه تروریستی جیش محمد منتشر شد در حالی که فشارها بر پاکستان جهت اقدام علیه این تروریست شناخته‌شده از سوی سازمان ملل متحد تشدید شده است.
دولت پاکستان و طا-لبان طی روزهای اخیر بر سر محل اختفای اظهر وارد جنگ لفظی شده‌‌اند. اظهر همراه با دو تروریست دیگر با مسافران هواپیمای هندی که در سال ۱۹۹۹ در قندهار ربوده شده بود، مبادله شد. وی پس از آزادی گروه جیش محمد را ایجاد کرد.
منابع آگاه گفته‌اند که گمان می‌رود اظهر در این اواخر در کابل بوده و به ولایات کنر و خوست واقع در شرق افغانستان و هم مرز با پاکستان سفر کرده باشد. این گروه مدت طولانی حضور قابل توجهی در این منطقه داشت. از سویی هم، سازمان ملل متحد در اوایل سال جاری گزارش داد که این گروه هشت کمپ آموزشی در ولایت ننگرهار، بین کنر و خوست، دارد.
یکی از خواسته‌های اصلی قدرت‌های غربی در آستانه نشست عمومی گروه ویژه اقدام مالی FATF در پاریس به تاریخ ۱۸ تا ۲۱ اکتوبر، اقدام علیه اظهر است. جانب پاکستان دو بار در سال جاری – یک بار در جنوری و بار دیگر در اوایل ماه جاری – با طا-لبان در کابل تماس گرفت و خواستار ردیابی و بازداشت وی شد.
به دنبال آخرین درخواست وزارت خارجه پاکستان، طا-لبان گزارش‌های رد پنهان شدن اظهر را در افغانستان منتشر کرد و گفت که به هیچ گروه «مخالف مسلح» اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان فعالیت کند. به‌رغم این ادعای طا-لبان، بلاول بوتو زرداری وزیر امور خارجه پاکستان هفته گذشته در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) در ازبیکستان به خبرنگاران گفت که اظهر «در افغانستان» است.
اظهر در سال‌های اخیر در انظار عمومی دیده نشده است و منابع آگاه که از جانب دولت‌های خود تحولات افغانستان را از نزدیک دنبال می‌کنند، می‌گویند که گزارش‌های مربوط به حضور رهبر جیش محمد را در افغانستان نمی‌توان رد کرد.
یکی از این منابع گفت: «به جز القاعده، هیچ گروه دیگری به اندازه جیش محمد به طا-لبان نزدیک نیست، حتی لشکر طیبه (LeT)، جنبش اسلامی ترکستان شرقی (ETIM) یا جندالله.
تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل نیز در گزارش خود در ماه می سال جاری خاطرنشان کرد که جیش محمد یک «گروه دیوبندی است که از نظر ایدیولوژیک به طا-لبان نزدیک‌تر است»، در حالی که مردم می‌گویند بین هزار و ۵۰۰ تا ۲ هزار جنگجوی جیش محمد طی ۲۰ سال گذشته در کنار طا-لبان جنگیده‌اند. مردم می‌گویند که جیش محمد کمپ‌های آموزشی خود را اداره می‌کند و مناطقی را که در آن با هیچ چالشی از سوی طا-لبان مواجه نیست، تحت کنترول دارد.
منبع دوم گفت: «در چنین شرایطی، پناه گرفتن یک رهبر ارشد جیش محمد در افغانستان آسان است».
اگرچه انتظار می‌رود پاکستان از فهرست خاکستری کشورهایی که با نظارت بیشتر بر پولشویی و تامین مالی تروریزم مواجه هستند خارج شود، اما در جریان نشست عمومی چندجانبه آینده، اسلام‌آباد همچنان با فشارهای تحقیق و پیگرد قانونی تروریست‌هایی مانند اظهر مواجه است.
این یکی از دلایل شک و تردید مقامات امنیتی هند در مورد گزارش‌های حضور اظهر در افغانستان است. یکی از مقامات هندی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «دیده شود که آیا او واقعاً در افغانستان است یا این فقط یک حرکت جانب پاکستان برای رهایی از فشار است».

نویسنده

رضائول ح. لسکر

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا