آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فصل‌الخطاب کمیسیون انتخابات چیست؟

اگر کمیسیون انتخابات نتایج انتخابات پارلمانی را بعد از روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند، خود تایید می‌کند که بلی این نهاد گوش به فرمان خواسته‌های ریاست جمهوری است.


متاسفانه کمیسیون انتخابات دچار یک مشکل کلان اداری است. سومین دور از انتخابات پارلمانی گذشت و این کمیسیون هنوز نتوانسته زمان دقیق اعلام نتایج ابتدایی و نهایی این انتخابات را مشخص کند. در مورد زمان اعلام نتایج ابتدایی و نهایی انتخابات پارلمانی کمیسیون روایت یک دست ندارد. تا دو روز پیش سخنگویان کمیسیون انتخابات می‌گفتند که نتایج ابتدایی و نهایی این انتخابات در ۱۹ و ۲۹ عقرب همگانی خواهد شد. اما، دیروز کمیسیون انتخابات در یک نشست خبری گفت که اعلام نتایج ابتدایی ولایات در ۲ ماه قوس و از پایتخت در ۱۰ قوس اعلام خواهد شد. رهبری کمیسیون انتخابات وقتی تاریخی را مشخص می‌کند، نباید چند روز بعد بیاید و حرف دیروز خود را رد کند.
این موضوع بی‌ثباتی اداری کمیسیون انتخابات را نشان می‌دهد و لازم است که نهاد انتخاباتی کشور این ضعف اداری را جبران کند.
عملکرد این چنینی کمیسیون این باور را تقویت می‌کند که نهاد برگزار کننده انتخابات تحت تاثیر ریاست جمهوری است و هیچ گونه استقلال عمل ندارد.
برخی از منابع خبر می‌دهند که ریاست جمهوری تصمیم دارد که از نتایج انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست جمهوری به سود خود استفاده کند.
کمیسیون اعلام کرده که انتخابات ریاست جمهوری در ۳۱ حمل سال آینده برگزار خواهد شد.
نتایج انتخابات پارلمانی باید زودتر از این حرف‌ها اعلام می‌شد. کمیسیون انتخابات در حال حاضر درگیر بحث نتایج انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری است. به باور نویسنده، هر قدر زمان اعلام نتایج انتخابات پارلمانی طول بکشد، بی‌باوری مردم به این کمیسیون افزایش خواهد یافت.
رهبری کمیسیون انتخابات بیشتر از این نباید بی‌اعتمادی مردم را به این نهاد دست کم‌ بگیرد؛ افکار عمومی کشور و بسیاری از حلقات سیاسی نگاه خیلی مشکوک به عملکرد کمیسیون‌های انتخاباتی خواهند داشت.
اگر کمیسیون انتخابات نتایج انتخابات پارلمانی را بعد از روند ثبت نام نامزدان انتخابات ریاست جمهوری اعلام کند، خود تایید می‌کند که بلی این نهاد گوش به فرمان خواسته‌های ریاست جمهوری است.
شخص رییس جمهور غنی بدش نمی‌آید که از نتایج انتخابات پارلمانی در انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند. کمیسیون انتخابات که همواره سخن از استقلال عمل می‌زند باید این اجازه را به نهاد‌های سیاسی ندهد.
اختر سهیل_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا