آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

فهرست رای دهندگان تقلبی است/ افتضاح انتخابات پارلمانی تکرار می‌شود

کمیسیون انتخابات باید روشن سازد که آیا اشتباه در فهرست رای دهندگان یک لغزش تخنیکی و اداری است یا حلقاتی در حکومت و بیرون از آن خواسته‌اند در روند انتخابات تاثیر گذار باشند.

به تازگی سفیر امریکا در کابل خبر داده که کشورش برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ۲۹ میلیون دالر کمک می‌کند. جان آر باس سفیر امریکا در یک پیام ویژه به رسانه‌ها گفته که کشورش همچنان هزینه ناظران داخلی انتخابات را فراهم می‌کند تا مردم افغانستان از برگزاری یک انتخابات شفاف و معتبر مطمئن شوند.
تا این‌جا اظهارات سفیر امریکا عادی است و هر کشور کمک کننده ممکن چنین نقطه نظراتی داشته باشد، ولی آنچه در پیام آقای سفیر مهم و در عین حال مبهم به نظر می‌رسد، این موضوع است که او خواستار اصلاح فهرست رای دهندگان شده است.
این اظهارات سفیر امریکا در حالی مطرح می‌شود که پیش از این نیز حلقات سیاسی، نامزدان انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری، احزاب سیاسی، نهادهای ناظر و برخی نهاد‌های بین‌المللی گفته‌اند که فهرست رای دهندگان جعلی است.
آن‌ها همچنان هشدار داده‌اند که فهرست خیالی رای دهندگان جمع تذکره‌های تقلبی زمینه‌ساز تقلب‌های گسترده در انتخابات پارلمانی شد و اکنون نیز بیم آن می‌رود که جعل فهرست رای دهندگان و توزیع تذکره‌های بدون کنده، زمینه تقلبات گسترده را برای حلقاتی معین فراهم کند.
اکنون اظهارات سفیر امریکا در واقع تاییدی است بر بیم و نگرانی احزاب سیاسی، حلقات تاثیرگذار و برخی نامزدان.
با توجه به این نکته که امریکا بزرگترین حامی نظام افغانستان است و اشراف کامل بر تمام مراحل حکومت داری در این کشور دارد، این حرف آقای سفیر را می‌توان از دو منظر بررسی کرد.
۱- آقای سفیر در جریان قرار دارد که فهرست شفاف و معتبر نیست؛
۲- آقای سفیر در تلاش تاثیرگذاری بیشتر بر روند انتخابات است؛
از نقطه نظر اول اگر بررسی کنیم، باید کمیسیون انتخابات و حکومت افغانستان برای مردم پاسخ بدهند که چرا فهرست رای دهندگان اصلاح شود و چه اشتباه و غبنی در آن صورت گرفته است؟ مسئول درجه یک این مسئله کمیسیون انتخابات است و باید این خواسته آقای سفیر را برای روشن شدن اذهان عامه پاسخ بدهد. کمیسیون انتخابات باید روشن سازد که آیا اشتباه در فهرست رای دهندگان یک لغزش تخنیکی و اداری است یا حلقاتی در حکومت و بیرون از آن خواسته‌اند در روند انتخابات تاثیر گذار باشند. همان گونه که در انتخابات پارلمانی گذشته نیز شاهد این مسایل بودیم و اشتباهات عمدی و غیر عمدی کمیسیون انتخابات از یک طرف و تلاش حکومت برای تاثیرگذاری در نتیجه انتخابات از سوی دیگر، منجر به افتضاحی به نام انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ میزان در سال گذشته شد.
از نقطه نظر دوم اگر این خواسته جناب آقای سفیر بررسی شود، باز هم مسئولیت کمیسیون انتخابات است که پاسخ دهد. این پرسش مطرح است که چرا سفیر یک کشور خواستار اصلاح فهرست رای دهندگان می‌شود. چه مشکلی وجود دارد و چرا مردم در تاریکی قرار دارند. آقای امریکا در پی تاثیرگذاری بیشتر در روند انتخابات است یا طرف‌های دیگری در صدد این کار هستند و سفارت نگران؟
کمیسیون انتخابات باید هر دو موضوع را روشن بسازد تا اعتماد از دست رفته مردم دوباره احیا شده و انتخابات به صورت شفاف و معتبر برگزار شود. بدون شک سفیر امریکا کسی نیست که به صورت ذوقی و تصادفی موضوعی را فقط برای این که سخنی گفته باشد، عنوان کند. پس حتماً مسئله‌ای در فهرست رای دهندگان وجود دارد و کمیسیون انتخابات باید هرچه زودتر آن را روشن سازد.
یک مسئله دیگر و مهم این است که اکنون ایالات متحده امریکا، از روند انتخابات و برگزاری آن حمایت کرده است. بدون شک کشورهای غربی دیگر نیز از آن حمایت خواهد کرد و طبق گفته‌های محمد اشرف غنی، انتخابات در زمان معین برگزار خواهد شد.

نویسنده

شکوهمند- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا