آخرین اخبارافغانستانسیاست

فیصله نشست قندهار: ایستادگی در برابر امارت اسلامی «بغاوت و فساد» است

خبرگزاری دید: موادی از فیصله نشست طا-لبان در قندهار از سوی منابع خبری آن‌ها منتشر شده که بر اساس آن « امارت اسلامی متشکل از افغان‌ها و دارای مشروعیت داخلی» است.


خبرگزاری باختر زیر مدیریت طا-لبان، بخش‌هایی از فیصله نشست روز پنجشنبه(۲۷ اسد) طا-لبان را در قندهار منتشر کرده است.
در ماده دهم این فیصله‌نامه آمده است که «امارت اسلامی متشکل از افغان‌ها است و مشروعیت داخلی دارد».
در ادامه افزوده شده که «امارت اسلامی» امنیت سرتاسری را تامین کرده و «جزیره‌های قدرت از بین برده شده است».
فیصله‌نامه افزوده است که نظام طا-لبان نه‌تنها به نفع منطقه، بلکه به نفع جهان نیز است و از کشورها و سازمان‌ها خواسته است که طا-لبان را به رسمیت بشناسند.
در ماده یازدهم این فیصله‌نامه تاکید شده که ایستادگی در برابر «امارت اسلامی» که بر تمام افغانستان تسلط دارد و هر نوع مخالفت مسلحانه، «بغاوت و فساد» شمرده می‌شود و دفع آن بر «ملت و امارت واجب» است.
در ماده سیزدهم به «عالمان دینی که از طریق شبکه‌های اجتماعی موضوعات اختلافی را نشر می‌کنند» دستور داده شده که از این کارشان «به‌گونه قطعی» دست بردارند و موجب «فتنه» نشوند.
در نخستین ماده فیصله‌نامه این نشست، حمله هوایی امریکا بر کابل، که منجر به کشته شدن رهبر القاعده شد، محکوم و این کار نقض صریح موافقت‌نامه دوحه، خلاف اصول بین‌المللی و تجاوز به حریم افغانستان خوانده شده است.
در ماده دوم فیصله‌نامه گفته شده است، کشوری که اجازه داده تا هواپیمای بی‌سرنشین امریکایی از فضایش پرواز کند و این حمله را انجام دهد، نیز شریک جرم است و این اقدام پیامد بدی برای آن کشور نیز دارد.
طا-لبان اعلام کرده‌اند که در این نشست سه هزار تن از عالمان دین، متنفذان قومی و مقام‌های حکومت پیشین اشتراک کرده بودند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا