آخرین اخبارجهانسیاست

قاضی امریکایی: ضبط ذخایر ارزی افغانستان به معنای به رسمیت شناختن طا-لبان خواهد بود

خبرگزاری دید: یک قاضی امریکایی می‌گوید که ضبط دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان به معنای به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان دولت خواهد بود.


سارا نیتبورن یکی از قضات محکمه فدرال در نیویارک روز گذشته گفته است که قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱ مستحق دریافت دارایی‌های مسدودشده بانک مرکزی افغانستان نمی‌باشند.
سارا نیتبورن گفته است که بانک مرکزی افغانستان از حیطهٔ صلاحیت قضایی محاکم امریکا بیرون است و ضبط این دارایی‌ها به معنای به رسمیت شناختن طا-لبان به عنوان دولت افغانستان می‌باشد؛ کاری که فقط رییس جمهور ایالات متحده صلاحیت آن را دارد.
خانم نیتبورن افزوده است: قربانیان طا-لبان سال‌ها برای عدالت، پاسخگویی و غرامت تلاش کرده اند و آن‌ها مستحق استند. اما قانون، غرامتی را که محکمه می‌تواند اجازه دهد محدود می‌کند و این محدودیت‌ها دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان را فراتر از اختیارات محکمه قرار می‌دهد.
پس از خروج نیروهای خارجی و تسلط دوباره طا-لبان بر افغانستان به تاریخ ۱۵ اگست ۲۰۲۱ میلادی، ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی کمک‌های‌‌شان را به افغانستان متوقف و بیش از ۹.۵ میلیارد دالر سرمایه‌های افغانستان را منجمد و دسترسی طا-لبان را به آن قطع کردند.
از جمله‌ این پول‌ها، حدود ٧ میلیارد دالر پول منجمد شده بانک مرکزی افغانستان در بانک ذخیره فدرال در نیویارک نگهداری می‌شود.
اما جو بایدن رییس جمهور ایالات متحده به تاریخ ۱۱ فبروری با امضای یک فرمان اجرایی جواز استفاده از ۳.۵ میلیارد دالر از این دارایی‌ها را برای رسیدگی به بحران بشری و اقتصادی در افغانستان صادر کرد و دستور داد تا بیش از ۳.۵ میلیارد دالر دیگر دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان در ایالات متحده باقی بماند تا در مورد ادعاهای قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ محکمه فیصله کند.
سفارشات قاضی نیتبورن توسط جورج دانیلز قاضی ارشد این محکمهٔ فدرال بررسی خواهد شد.
دانیلز دعوای قربانیان ۱۱ سپتمبر را نظارت کرده و این صلاحیت را دارد که براساس گفته‌های خانم نیتبورن فیصله کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا