آخرین اخبارافغانستاندیدگاهسیاستصلح

قاعده بازی مراعات شود؛ برخی نامزدان عجله دارند

بهترین گزینه برای تکت‌های انتخاباتی این است که منتظر اعلام نتیجه آرا از سوی کمیسیون انتخابات به عنوان یگانه مرجع با صلاحیت و قانونی پروسس آرا باشند و مردم سالاری را قربانی رقابت‌ها و «سیالی» های سیاسی خویش نسازند. چنین باد!

در حالی که در یک رقابت دمکراتیک تمام طرف‌ها باید قاعده بازی را رعایت کرده و مطابق اصول آن حرکت کنند، داکتر عبدالله عبدالله یکی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری این قاعده را شکسته و خود را پیش از اعلام نهایی آمار انتخابات از سوی کمیسیون، برنده اعلام کرد.
انتخابات یک روند دمکراتیک است که در آن سه طرف وجود دارد، ۱-مردم. ۲- نامزدان.۳- کمیسیون انتخابات.
نامزدان ثبت نام کرده و شامل رقابت شدند. مردم نیز رای خود را استعمال نموده و دین ملی خویش را ادا نمودند. اکنون نوبت کمیسیون انتخابات است که روند را مدیریت نموده و آرای استعمال شده را پروسس کند.
کمیسیون انتخابات تنها منبع و مرجع رسمی و قانونی پروسس آرا و اعلام نمودن «برنده» و «بازنده» رقابت انتخاباتی است.
داکتر عبدالله یکی از نامزدان با شکستن این قاعده لحظات پیش در یک نشست خبری خود را برنده اعلام کرده و مدعی شد که حکومت بعدی را تکت او تشکیل خواهد داد. در وضعیتی که هنوز آمار نهایی از سوی کمیسیون انتخابات اعلام نشده و هرلحظه ممکن میزان آرا تغییر کند، برنده و بازنده اعلام کردن خود نامزدان فاقد اعتبار بوده و دهن کجی مستقیم در برابر دمکراسی و قاعده بازی است.
اگر با معیار و مقیاس داکترصاحب عبدالله گز شود، هر نامزد می‌تواند مدعی برنده شدن باشد و در هر گوشه کابل حکومت خودش را اعلام نماید. در این صورت تفاوتی میان داکتر عبدالله و نامزدی که چانس کمتری برای گرفتن آرای بلند داشت، نخواهد بود.
شکسته شدن قاعده بازی دمکراتیک از سوی تکت‌های انتخاباتی خطر خلق بحران و رفتن به سوی جنگ تمام عیار داخلی را نیز به دنبال خواهد داشت که باید از آن پرهیز شود.
اکنون بهترین گزینه برای تکت‌های انتخاباتی این است که منتظر اعلام نتیجه آرا از سوی کمیسیون انتخابات به عنوان یگانه مرجع با صلاحیت و قانونی پروسس آرا باشند و مردم سالاری را قربانی رقابت‌ها و «سیالی» های سیاسی خویش نسازند. چنین باد!

نویسنده

ظاهر شکوهمند_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا