آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهسیاستگزارش

قالین فروشان: مالیات کمرشکن است

رسول شهزاد: کابل

خبرگزاری دید: اتحادیه قالین فروشان کشور می‌گوید که افزایش مالیات بر تولید کنندگان صنعت قالین کمرشکن است و اگر چنین ادامه یابد آن‌ها فعالیت‌‌شان را متوقف خواهند کرد.

قربان جمشیدزاده معاون اتحادیه قالین فروشان امروز یکشنبه (۲۱ حوت) در مراسم معرفی رییس جدید این اتحادیه گفت: مالیات نسبت با سال‌های گذشته افزایش یافته است که پرداخت این رقم از مالیات از توان تولیدکنندگان قالین بالا است.

آقای جمشیدزاده افزود که اگر پیش از این با فرستادن یک ۱۰۰ هزار دالر ۳۰ دالر می‌دادیم، اما امروز از هر ۱۰۰ هزار دالر ۳ هزار دالر تکس می‌پردازیم.

قربان جمشید زاده

وی افزود که مشکلات مالیات زیاد است وقتی کارمندان مالیات بررسی می‌کنند بررسی‌های شان غیر منطقی و اشتباه است صنایع دستی در سایر کشورها از مالیات معاف است ولی در کشور ما چندین برابر است.

جمشیدزاده افزود که مثلاً پیش از این ۴۰ هزار مالیات می‌دادیم حالا ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار از ما مالیات می‌خواهند.

مالیات سه سال ما را یک میلیون افغانی خواسته اگر چنین پیش برود اتحادیه قالین فروشان فعالیت شان را متوقف خواهند کرد.

قدرت الله جمال معین وزارت صنعت و تجارت گفت که حالا وقت جهاد اقتصادی است، امروز صادرات ما به دو میلیارد دالر رسیده است که کار آسان نیست بلکه با تلاش مجاهدین به‌ دست آمده است.

قدرت الله جمال معین وزارت صنعت و تجارت

آقای جمال افزود که یک‌میلیون تن در بخش تولیدات قالین کار می‌کند و قالین افغانستان از کیفیت خوبی برخوردار است که در سطح جهان به ما عزت داده است.

از سویی هم، عبدالطیف نظری معین وزارت اقتصاد امارت اسلامی گفت که صنعت قالین چند تا کارکرد دارد.

لطیف نظری

اولین کارکرد: نقش برجسته و برازنده در اشتغال‌زایی است نقش نسل جوان به دلیل عدم اشتغال و مسدود ماندن ذخایر ارزی ما کم رنگ است.

دومین نقش: نقش اساسی به رونق اقتصادی و کاهش فقر است و توانایی مالی خانواده‌ها افزایش دهد.

سومین کارکرد: نقش مهم در افزایش تولیدات داخلی است یا توجه با سیاست امارت اسلامی مبتی بر حمایت از تولیدات داخلی و رشد صادرات، به عنوان یک اعتبار در افزایش تولیدات نقش اساسی ایفا کند.

آقای نظری افزود که در رشد و پیشرفت صنعت قالین، کار‌هایی نیاز است که باید انجام شود و مسئولیت همه ما است، بازار یابی، حمایت از صادرات قالین در برابر واردات، اعطای قرضه و برخورد سهل در بخش مالیات از اقداماتی است که باید انجام شود

در همین حال، شیر باز کمین زاده رییس هیئت مدیره اتاق معادن گفت: قالین سازان در پارک‌های صنعتی شرکت کرده و از تولید سنتی جلوگیری کنند، تولیدات را باید ماشینی بسازند.

عبدالمنان حیدری

عبدالمنان حیدری که تازه به عنوان رییس اتحادیه قالین فروشان معرفی شده است گفت: یک میلیون نفر در این صنعت کار می‌کند و این یعنی اشتغال‌زایی.

آقای حیدری افزود: باید روی ایجاد روابط با کشورها کار شود تا زمینه صادرات بیشتر شود و نقش امارت اسلامی و نهادهای دیگر مهم است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا