آخرین اخباراجتماعافغانستانفرهنگ و دانش

قانون حق دسترسی به اطلاعات باید تطبیق شود

کمیته مصئونیت خبرنگاران، از روز جهانی مطبوعات در مزار شریف بزرگداشت به عمل آورد.
به گزارش خبرگزاری دید، بشیر انصاری، مسوول زون شمال کمیته مصئونیت خبرنگاران گفت: بخاطر احترام به خون خبرنگارانِ کشته‌شده و ارج‌گذاری به مسلک ارزشمند خبرنگاری، جمعی از خبرنگاران و مسوولان رسانه‌ها و مسوولان دولتی را گرد آورده‌اند، تا در مورد فعالیت‌ها و چالش‌های کار خبرنگاری گفت‌وگو کنند .
انصاری افغانستان را خطرناک‌ترین کشور برای کار خبرنگاری دانست و گفت: عدم دسترسی به اطلاعات، نبود امنیت، مشکلات مالی خبرنگاران و رسانه‌ها از اساسی‌ترین مشکلات کار خبرنگاری است.
وی افزود: روند خشونت علیه خبرنگاران هم‌چنان ادامه دارد و از آغاز سال جاری خورشیدی چندین قضیه در بلخ و دیگر ولایات ثبت شده‌است.
به باور وی خودداری مسوولان دولتی از ارایه اطلاعات سبب شده تا هنوز هم رسانه‌ها نتوانند از داخل مکاتب و شفاخانه‌ها گزارش تهیه کنند.
انصاری افزود: رییس‌جمهور غنی با این‌که قانون حق دسترسی به اطلاعات را توشیح کرده است، اما این قانون تا هنوز عملی نشده و بسیاری از ادارات دولتی از این قانون خبر ندارند.
فضیله حورزاد، یکی از خبرنگاران بلخ عدم مصئونیت شغلی و توهین و تحقیر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها را از دیگر مشکلات کار خبرنگاری عنوان کرد. وی گفت: با این‌که خبرنگار مسوولیت دشواری دارد، اما شغل‌اش ثبات ندارد و این موضوع سبب نگرانی بسیاری از خبرنگاران شده است .
الهام حسین قاطع، یکی دیگر از خبرنگاران در مزار شریف از مصئونیت جانی خبرنگاران و عدم ارایه معلومات از سوی مسوولین شکایت نموده و از دولت خواست تا در اجرایی‌شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات تلاش کند .
تهدیدها در برابر کار خبرنگاران در حالی افزایش می‌یابد که همه‌ساله از سوم می ” روز جهانی مطبوعات ” در کشور بزرگداشت به عمل می‌آید .

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا