آخرین اخبارآزادی بیاناسلایدشوافغانستانرسانه‌هاگزارش

قانون دسترسی به اطلاعات ایجاد شود/ سازمان ملل به خبرنگاران کمک کند

خبرگزاری دید: فدراسیون خبرنگاران افغانستان می‌گوید که نهادها و کشورهای حمایت کننده رسانه‌ها باید به خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان کمک کنند. این فدارسیون از امارت اسلامی خواسته است که قانون دسترسی به اطلاعات را ایجاد کنند.

خبرنگاران
اعضای فدراسیون خبرنگاران و رسانه‌ها برای بررسی حل چالش‌های رسانه‌ای طی نشست‌های جداگانه با ذبیح الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ و عبدالحق حماد رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ امارت اسلامی دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این دیدار که اعضای فدراسیون خبرنگاران مشکلات خبرنگاران و رسانه‌ها را مطرح کردند و از ذبیح الله مجاهد خواستار همکاری شدند.
ابوذر صارم سرپلی رییس نهاد رسانه‌ای افغانستان و عضو هیئت رهبری فدراسیون خبرنگاران در صحبت به خبرگزاری دید گفت که در نشست اعضای فدارسیون با رییس نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ شرکت کنند‌گان از نهادهای بین‌المللی حامی رسانه‌ها خواستار کمک به رسانه‌ها شدند.
آقای سرپلی افزود که ما در این نشست از کشورهای حمایت کننده افغانستان و همچنان نهادهایd که حامی خبرنگاران و رسانه‌ها بوده خواستیم تا نگذارند که رسانه‌ها در افغانستان مسدود شود.
وی افزود که فدراسیون خبرنگاران افغانستان از سازمان ملل متحد خواسته است که در این شرایط بحرانی از خبرنگاران حمایت مالی کند؛ زیرا رسانه‌ها با وضعیت بد اقتصادی مواجه است و معاش خبرنگاران بسنده نیست.
بعد از رویکار آمدن امارت اسلامی در افغانستان شماری از رسانه‌ها در کشور فعالیت‌های شان را متوقف کردند و صدها خبرنگار بیکار شدند. مشکلات مالی و امنیتی از دلایل عمده مسدود شدن رسانه‌ها در کشور عنوان شده است.
رییس نهاد رسانه‌ای افغانستان در ادامه گفت که اعضای فدراسیون خبرنگاران در نشست دیگر با ذبیح‌الله مجاهد معین وزارت اطلاعات و فرهنگ دیدار داشته و خواستار همکاری این وزارت با رسانه‌ها شدند.
آقای سرپلی افزود که در نشست اعضای فدراسیون با آقای مجاهد تاکید شد که جریمه‌های سنگین که پیش از این برای رسانه‌ها وضع شده بود لغو شده و جریمه‌هایی که فعلاً بر رسانه‌ها باقی مانده نیز بخشیده شود.
در این دیدار همچنان تاکید شده است که قانون دسترسی به اطلاعات هرچی زودتر ایجاد شود تا رسانه‌ها بتوانند در چارچوب مشخص فعالیت کنند.
آقای سرپلی افزود که در دیدار با آقای مجاهد وی وعده داده است که به شرکت برشنا مکتوب فرستاده و خواهانِ رهایشی کردن برق رسانه‌ها خواهد شد تا در قیمت برقِ رسانه‌ها تخفیف و تغییرات قابل ملاحظه‌ ایجاد شود.
گفتنی است که پیش از این امارت اسلامی طرزالعملی را برای فعالیت رسانه‌ها ساخته و رسانه‌ها می‌بایست طبق مواد آن دستورالعمل فعالیت می‌کرد. این اقدام امارت اسلامی با واکنش‌های زیادی در سطح ملی و بین‌المللی مواجه شد.

نویسنده

رسول شهزاد: کابل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا