آخرین اخباراسلایدشوافغانستانگزارش

قتل خبرنگاران ۱۵۰ درصد افزایش یافته است

در کنار خشونت و قتل، وضعیت بد اقتصادی، عدم مصئونیت شغلی، نبود کار، اضافه کاری بدون مزد و ناامنی از مشکلاتی است که خبرنگاران همه روزه با آن سرو کار دارند

همزمان با روز ملی خبرنگاران، دفتر «نی» می‌گوید که ترور خبرنگاران در کشور نسبت به سال گذشته خورشیدی ۱۵۰ درصد افزایش یافته است. این موضوع را مجیب خلوتگر رییس اجرایی نی به خبرگزاری دید گفت.
مجیب خلوتگر رییس اجرایی نهاد نی ( حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان) گفت: «سال ۱۳۹۹ یک سال بسیار خونین برای خبرنگاران و اصحاب رسانه بود. در سال روان مصیبت‌های تازه‌ای علیه خبرنگاران، ترورهای هدفمند و حمله بر خانواده رسانه‌ها مواردی است که حداقل در ۱۹ سال گذشته شاهدش نبودیم، ولی متاسفانه امسال این موارد علیه خبرنگاران وجود داشت».
خلوتگر افزود که از شروع سال ۱۳۹۹ خورشیدی تاکنون ۱۲ خبرنگار و کارمند رسانه در سراسر کشور ترور شده است، در حالی که در سال گذشته(۱۳۹۸) تنها ۵ مورد منجر به قتل وجود داشت.
خلوتگر: در حالی که در سال گذشته ۵ تن از خبرنگاران کشته شده، ولی امسال ۱۲ تن از خبرنگاران ترور شدند. این یک رقم خیلی بلند است که حدود ۱۵۰ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
رییس اجرایی نی اما، در باره انواع دیگر خشونت مثل لت‌وگوب، تهدید، ارعاب، توهین و تحقیر گفت که نسبت به سال گذشته ۳۰ افزایش یافته است.


به باور خلوتگر، با آنکه شاهد گفت‌وگوهای صلح در سال جاری بودیم و این گفت‌وگوها در واقع ضربه محکمی بر آزادی بیان و رسانه‌ها وارد کرد مضاف بر آن شیوع ویروس کشنده کرونا نیز ضربه اقتصادی بزرگی بر جامعه رسانه‌ها وارد کرد و باعث بسته شدند چندین رسانه شد.
با آغاز گفت‌وگوهای صلح خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان همواره در مورد عدم حضور و کمرنگ بودن نقش رسانه‌ها در مذاکرات دوحه، از طرفین مذاکره کننده انتقاد کردند؛ انتقادی که جدی گرفته نشد و رسانه‌ها همچنان در حاشیه باقی ماندند.
با گسترش اپیدمی کرونا در کشور، ۹ خبرنگار نیز در اثر ابتلا به این بیماری جان داده‌اند که آقای خلوتگر آنان را جدا از ۱۲ قتل می‌داند.
خلوتگر تصریح کرد، نادیده گرفتن خبرنگاران در مذاکرات صلح، ویروس کرونا، ترورهای هدفمند و افزایش خشونت‌ها علیه خبرنگاران، سال روان را یکی از بدترین سال‌ها در ۱۹ سال اخیر ساخته است.
در کنار خشونت و قتل، وضعیت بد اقتصادی، عدم مصئونیت شغلی، نبود کار، اضافه کاری بدون مزد و ناامنی از مشکلاتی است که خبرنگاران همه روزه با آن سرو کار دارند.
با این حال، ۲۷ حوت به عنوان روز ملی خبرنگاران از سوی مراجع رسمی دولت و نهادهای رسانه‌ای گرامی داشته می‌شود.

نویسنده

رسول شهزاد_ خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا