آخرین اخبارتحلیلجهانسیاست

قدرت‌نمایی امریکایی در حال افول است

به نظر برخی از سیاستمداران در ایالات متحده استراتژی بایدن و احترام بین‌المللی ایالات متحده تضعیف شده است و این احتمال وجود دارد که موضوع استیضاح او هر روز مطرح شود

قدرت‌نمایی امریکایی در حال افول است

نفوذ ایالات متحده در جهان روز به روز در حال کاهش است و به نظر می‌رسد که ایالات متحده به رهبری بایدن دیگر آن اعتبار سابق را در جهان و همچنین در داخل ایالات متحده ندارد. در امریکا سطح هواداران وی به شکل بی‌سابقه‌ای کاهش یافته است.
بر اساس گزارش مرکز تحقیقاتی پیو، اکثر امریکایی‌ها معتقدند که اعتبار بین‌المللی کشورشان رو به افول است و تقریباً نیمی از این افراد که بیشتر آن‌ها سالخوردگان امریکایی هستند، معتقدند که این یک واقعیت است. در سال‌های اخیر، قدرتنمایی امریکایی در حال ناپدید شدن است. میزان نارضایتی بین‌المللی از امریکا در دوران دولت ترامپ و بایدن بالاترین میزان بوده و به سرعت در حال افزایش است.
بایدن در اولین شعارهای انتخاباتی گفته بود ولیعهد سعودی (محمد بن سلمان) قاتل جمال خاشقجی است و او دستور قتل خاشقجی را صادر کرده و همچنین گفته بود که هرگز با محمد بن سلمان قاتل ملاقات نخواهد کرد. اما امروز به دلیل کمبود انرژی مجبور شد درهای عربستان را بکوبد و نفت و گاز را از این کشور تکدی کند.
برای اولین بار در تاریخ، حاکم امریکا با چنین پروتکلی (استقبال کم) به عربستان سعودی رفت، ملک سلمان نه در میدان هوایی پیش او آمد، نه پسرش ولیعهد محمد بن سلمان، بلکه فقط فرماندار مکه از وی پذیرایی کرد، در حالی که ترامپ رییس جمهور سابق امریکا با استقبال بی‌سابقه‌ای روبرو شد و برای استقبال او محمد بن سلمان خودش به فرودگاه رفت.
در مورد ایران، نظر بایدن این بود که کشورهای حاشیه خلیج فارس را برای مبارزه با ایران و حمایت از تلاش‌های بایدن آماده کند، اما رهبران خاورمیانه گفتند که خواهان روابط با ایران بر اساس احترام متقابل هستند و ایران سابقه و روابط طولانی فرهنگی، سیاسی و مذهبی با آن‌ها دارد.
وی برای خوشحالی کشورهای عربی و به دست آوردن دل ملت‌های مسلمان به دروازه‌های فلسطین رسید و با محمود عباس نخست‌وزیر فلسطین دیدار و گفت‌وگو کرد، اما آن‌طور که معلوم می‌شود، تاثیر چندانی نداشت و راهبردهای سیاسی آن‌ها برخلاف انتظار سازندگان با استقبال ضعیفی مواجه شد.
بایدن متعهد شد تا تمام تلاش خود را برای دفاع از اسراییل به کار بگیرد و در مقابل اسراییل در مسئله اوکراین از این کشور حمایت کند، اما تل‌ابیب ترجیح داد در پاسخ سکوت کند؛ زیرا نمی‌خواست روابط خود را با روسیه خراب کند، در حالی که پس از بریتانیا، اسراییل نزدیک ترین کشور به ایالات متحده است.
بنابراین، به طور خلاصه سفرهای اخیر بایدن به کشورهای مختلف جهان نشان می‌دهد که ایالات متحده می‌داند که احترام و اعتبار بین‌المللی‌اش روز به روز ضعیف می‌شود و با عقب‌نشینی ناگهانی از افغانستان و رها کردن متحدان افغان در میدان خالی، و سپس با ورود به موضوع اوکراین به این معضل وضعیت بین‌المللی را بدتر از همیشه کرده است.
آن‌ها می‌دانند که جهان به سرعت در حال تغییر است و به نظر برخی از سیاستمداران در ایالات متحده استراتژی بایدن و احترام بین‌المللی ایالات متحده تضعیف شده است و این احتمال وجود دارد که موضوع استیضاح او هر روز مطرح شود و سیاستمداران روی آن کار کنند و امریکا که نفوذ گسترده‌ای در جهان داشت روز به روز اعتبار و شکوه خود را از دست خواهد داد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا