آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

شهروندان کابل:

قدس نماد مقاومت علیه اشغال است/ حمایت از فلسطین مکلفیت هر مسلمان است

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: همه ساله از آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز قدس تجلیل می‌شود. این روز به خاطر حمایت از مبارزات و مقاومت ملت فلسطین علیه اشغال‌گری، ظلم و سرکوب اسراییل به عنوان روز قدس یا بیت‌المقدس نامگذاری شده است.

از چند سال به این طرف، روز قدس در کابل و ولایات دیگر افغانستان نیز به گونه‌ها متفاوت همانند راه‌پیمایی، تجمعات، گردهمایی‌ها و همایش‌های مردمی از روز قدس تجلیل شده و با ملت مظلوم فلسطین ابراز همبستگی می‌شود.

هرچند پیش از رواج گرامی‌داشت از روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان نیز مظلومیت ملت فلسطین و اشغالگری و ظلم رژیم اسراییل برای مردم افغانستان آشنا بود، اما پس از اینکه تجلیل از قدس در کشور گسترش یافت، اکنون آگاهی مردم نسبت به مناسبت قدس، قبله نخستین مسلمانان که در اشغال رژیم غاصب اسراییل است و مبارزه و مقاومت ملت مومن فلسطین خیلی افزایش یافته و هر باشنده افغانستان اعم از شیعه و سنی آگاه شده‌اند که در یک سرزمین اسلامی چه ظلم و سرکوبی علیه مسلمانان جاری است.

به منظور گرامی‌داشت از روز جهانی قدس و همدلی نسبت به موضوع فلسطین، رفتیم سراغ شهروندان کشور تا دیدگاه اجتماع را در باره این مسئله مهم داشته باشیم. شماری از شهروندان افغانستان در حمایت از مردم فلسطین می‌گویند که تمام کشورهای اسلامی باید برای حمایت از برادران مسلمان فلسطینی متحد شوند و صدای شان را بلند کنند.

نصیر احمد امیری یکی از شهروندان کابل می‌گوید که قدس روز همبستگی با ملت مظلوم فلسطین است و شکی در این نیست که به یمن ناگذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، ملت افغانستان با مظلومیت و رنج برادران فلسطینی بیشتر از پیش آشنا شدند.

نصیر احمد امیری

به باور او، تجلیل از روز قدس نقش معرفتی داشته و توانسته که موضوع فلسطین را از فراموشی و لایه های زیرین به سطح بیاورد و مبدل به روایت روز جوامع اسلامی کند.

خالد خپلواک یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید، هر کسی که خودش را مسلمان می‌داند باید در روز قدس علیه اسرائیل متحد شود و یکصدا برای آزاد سازی مسجدالاقصی صدای شان را به گوش جهانیان برساند.

خالد خپلواک

خپلواک افزود که در شهر کابل نماد یادبود به خاطر آزادسازی مسجدالاقصی که در اشغال اسرائیل است ساخته شده که مردم زیادی برای ادای نماز به اینجا می‌آیند. یک مسجد کوچک اما با فلسفه و هدف بلند ساخته شده است.

سمیع‌الله یارزاده باشنده شهر کابل می‌گوید:  تک تک مسلمانان جهان باید هم‌صدا و متحد علیه اسرائیل کار‌ کنند و اولین قبله شان را از اشغال یک کشور کفر آزاد سازند. هر شخصی که خودش را مسلمان می‌گوید باید از تمام فرزندان مظلوم فلسطینی حمایت کند حتا اگر با یک صدا بلند کردن باشد.

سمیع الله یارزاده

سمیر شهاب یکی دیگر از باشندگان کابل به خبرگزاری دید می‌گوید که حمایت از فلسطینی‌ها بر هر مرد و زن و کودک مسلمان یک مسئولیت بزرگی است که ما باید در روز قدس آن را به نمایش بگذاریم.

شهاب افزود که فلسطین و مسجدالاقصی یکی از ارزش‌های اسلام است و امروز این ارزش از دست مسلمانان خارج شده، باید برای گرفتن آن متحد شویم. از انجایی که مسلمانان به اولین قبله شان احترام دارند آزاد سازی قدس مثل یک امر شرعی بر هر مسلمان است.

وی همچنان افزود که ما باید به ارزش‌های اسلامی وفادار باشیم، متحد باشیم و هر قدر که فاصله بین مسلمانان زیاد شود به همان اندازه اسلام آسیب می‌بیند.

شهاب افزود که آزاد سازی مسجدالاقصی از چنگ اسرائیل هم یک آرزو و یک مکلفیت برایش است تا بتواند به شکلی از اشکال به مردم فلسطین کمک کند و آن روز خواهد رسید که کمک و حمایت مسلمانان باعث آزاد سازی مسجدالاقصی شود و آن روز یک روز خاص و جشن در تمام کشورهای اسلامی خواهد بود.

سمیر شهاب

گفتنی است که ‌روز قدس که به ‌طور رسمی  روز جهانی قدس نامیده می‌شود یک رویداد سالانه است که در آخرین جمعه ماه رمضان به منظور ابراز حمایت از فلسطینیان برگزار می‌شود

در افغانستان نیز در شهرهای مختلف شهروندان برای حمایت از مردم فلسطین به خیابان‌ها می‌آیند و راهپیمایی می‌کنند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا