آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعه

قرارداد تولید و خرید برق از فاز دوم بند کجکی امضا شد

قرار داد تولید و خریداری برق از بخش دوم بند برق کجکی با یک شرکت ترکی به امضا رسید.
به گزارش خبرگزاری دید، بربنیاد اطلاعات داده شده این شرکت ترکی بیش از ۱۷۴ میلیون دالر برای تولید برق در بخش دوم بند برق کجکی سرمایه‌گذاری می‌کند و تا دو نیم سال دیگر این پروژه را به بهره‌برداری خواهد سپرد .
مسئولان وزارت مالیه می‌گویند که بخش دوم بند برق کجکی در چارچوب مشارکت خصوصی و عامه ساخته می‌شود.
از سویی‌هم شرکت برشنا می‌گوید که تا بیست سال آینده با بهای هر کیلووات هفت و نیم سنت از این شرکت ترکی برق خواهد خرید .
قرارداد تولید و خریداری برق از بخش دوم بند برق کجکی به روز دوشنبه در ارگ ریاست‌جمهوری با یک شرکت ترکی به امضا رسید و این شرکت یکصد و هفتاد و چهار میلیون دالر دراین بند سرمایه‌گذاری می‌کند .
وزارت مالیه می‌گوید که با بهره‌برداری از بخش دوم بند برق کجکی تولید برق در این بند از پنجاه و یک میگاوات به یکصد و پنجاه و یک میگاوات افزایش خواهد یافت و این پروژه در چارچوب مشارکت خصوصی و عامه عملی خواهد شد.
اجمل حمید عبدالرحیم‌زی، سخنگوی وزارت مالیه می‌گوید: «ظرفیت برق بلند می‌رود و یکی دیگر از مزیت‌های این پروژه این است که در قسمت ذخیره نمودن آب برای افغانستان کمک می‌کند یعنی این سالانه در حدود یک میلیارد متر مکعب آب در این بند ذخیره می‌شود»
درهمین حال شرکت برشنا می‌گوید که شرکت پیمان‌کار بخش دوم بند برق کجکی برای بیست سال برق به این شرکت با بهای هفت و نیم سنت به‌فروش خواهد رسانید و پس آن این پروژه به حکومت افغانستان سپرده خواهد شد .
بند برق کجکی یکی ازبند‌های مهم برای تامین انرژی برق و آب برای کشت در ولایت‌های جنوب به شمارمی‌رود، و گفته می‌شود که با عملی‌شدن بخش دوم این پروژه گذشته از ولایت‌های قندهار و هلمند، مشکلات کمبود آب و برق ولایت‌های ارزگان و نیمرز و نیز تا اندازه‌ای حل خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا