آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

قضاوت پیشاپیش درست نیست/ ارگ باید اتهامات را بررسی کند

اگر فساد اخلاقی در ارگ چنانچه آقای دانش می‌‏گوید یک اتهام سیاسی و انتخاباتی است، ارگ باید زمینه بررسی این اتهام‌‏ها را فراهم کند. تا زمانی این ادعا‏ها به گونه بی‌‏طرفانه بررسی نشده است، دفاعیه مقامات حکومت جایی را نخواهد گرفت.

ارگ ریاست جمهوری متهم به فساد اخلاقی و ترویج فحشا است. دست‏ کم دو ماه پیش حبیب‏الله احمدزی، مشاور پیشین ریاست جمهوری در یک مصاحبه‏ای رسانه‏ای ادعا کرد که شماری از مقام‏ها و مشاوران ریاست جمهوری در بدل چوکی از زنان تقاضای جنسی می‎کنند. بحث فساد اخلاقی بار دیگر در افغانستان زمانی داخل شد که بی بی سی، گزارش تازه‏ای از فساد اخلاقی در ارگ منتشر کرد.
با آن که پرونده فساد اخلاقی ارگ بررسی نشده و صرف در حد یک اتهام است هنوز اما، سخنگویان ریاست‏ جمهوری و برخی از مقامات ارشد حکومت فساد اخلاقی در ارگ را رد می‏کنند و آن را دسیسه سیاسی و انتخاباتی علیه حکومت می‏دانند.
محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری یک شنبه ۲۳ ( سرطان) در یک نشست خبری در خصوص فساد اخلاقی در ارگ از دادستان کل کشور خواست که این اتهامات را به گونه جدی بررسی کند. آقای دانش در بخشی از صحبت‏هایش تاکید کرد که این اتهام‏ها علیه حکومت جنبه سیاسی و کمپاینی دارد. هارون چخانسوری سخنگوی پیشین ریاست ‏جمهوری نیز در باره ادعای آقای حبیب‏الله احمدزی گفته بود که ادعای او بی‌بنیاد و دروغ محض است.
محمد حنیف اتمر نامزد دسته انتخاباتی «صلح و اعتدال» به تازگی با صدور یک اعلامیه تاکید کرد که پرونده فساد اخلاقی در ارگ، باید از سوی یک تیم بی‌طرف بررسی شود. دو ماه از ادعای مشاور پیشین ریاست‏ جمهوری می‏گذرد اما، هنوز این اتهام‏ها بررسی نشده است تا روشن شود که گپ از چه قرار است. تا این‏جای کار ارگ در بررسی اتهام‏های وارده بر خودش کار خاصی انجام نداده است. سازمان ملل متحد هم روز گذشته اعلام کرد که فساد اخلاقی در حکومت افغانستان باید بررسی شود. فساد اخلاقی در ارگ در حال حاضر در مرحله ادعا و اتهام است و نمی‏توان در باره آن حکم صریح و قطعی صادر کرد. بدون طی کردن سلسله مراحل قانونی و قضایی به این ادعا‏ها، قضاوت پیشاپیش درست و معقول نیست. آقای سرور دانش، پیش از هر چیزی یک حقوق‏دان است و به خوبی با الفبای قضاوت و ساز‏وکار‏های قانونی آشنا است نباید فراموش کند که پیش از بررسی اتهامات وارده بر ارگ قضاوت کرد و اتهام فساد اخلاقی در ارگ را دسیسه سیاسی و انتخاباتی خواند.
اگر فساد اخلاقی در ارگ چنانچه آقای دانش می‏گوید یک اتهام سیاسی و انتخاباتی است، ارگ باید زمینه بررسی این اتهام‏ها را فراهم کند. تا زمانی این ادعا‏ها به گونه بی‏طرفانه بررسی نشده است، دفاعیه مقامات حکومت جایی را نخواهد گرفت. فساد اخلاقی در ارگ و ترویج فحشا حضور زنان را در حکومت سخت آسیب زده است. با این وجود نیاز است که این اتهام‏ها بررسی شود تا هویدا شود که فساد اخلاقی در ارگ اتهام است یا واقعیت دارد.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا