آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاستگزارش

کارشناسان:

قطر برای طا-لبان لابی می‌کند/ امریکا می‌خواهد در منازعات افغانستان نقش مهم داشته باشد

رسول شهزاد: کابل
خبرگزاری دید: همزمان با برگزاری نشست میان نمایندگان اتحادیه اروپا، امریکا، کشورهای حوزه خلیج فارس و طا-لبان در قطر؛ کارشناسان می‌گویند که قطر در حالی لابی‌گری برای طا-لبان است و امریکا نیز در پی داشتن نقشی پررنگ در تحولات افغانستان

قطر
یحیی طاهری استاد دانشگاه به خبرگزاری دید گفت که نشست هیئت طا-لبان و نمایندگان اتحادیه اروپا یک تلاش موثر برای به رسمیت شناختن طا-لبان است.
آقای طاهری افزود که کشورهای جهان دو نگرانی جدی در مورد طا-لبان دارند. اول این که آن ها با این واقعیت روبه رو شدند که طا-لبان به عنوان حاکمان امروز افغانستان عرض اندام کرده‌اند و دیگر این که رفتار طا-لبان در شش ماه گذشته در زمینه حقوق زنان، حقوق‌بشر و برخی موارد دیگر هم خوانی زیادی با معیارهای بین‌المللی ندارد.
وی افزود که در همین راستا کشورها تلاش دارند که طا-لبان را وادار بسازند که حداقل‌های حقوق بشر، حقوق زنان، حقوق شهروندی را بپذیرند تا از این رهگذر زمینه به رسمیت شناختن طا-لبان از سوی این کشورها فراهم شود.
طاهری به این باور است که برگزاری چنین نشست‌ها در راستای به رسمیت شناختن طا-لبان است که اگر طا-لبان نیز به خواست‌های این کشورها تمکین کنند، به رسیمت شناخته خواهند شد.
وزارت خارجه طالبان روز گذشته از آغاز نشست هیئت طا-لبان با نمایندگان کشورهای اروپایی در قطر خبر داده و گفته بود که در این نشست روی موضوعات کلیدی بحث خواهد شد.

طاهری
اما این استاد دانشگاه می‌گوید، قطر به عنوان یک کشور در خاورمیانه که روابط خوبی با کشورهای منطقه دارد، نقش یک رابط را میان کشورهای غربی و طا-لبان بازی می‌کند.
آقای طاهری می‌گوید که طا-لبان تنها گروهی است که می‌تواند خواسته‌های امریکا را در منطقه بر آورده سازد، به همین دلیل امریکا در پی آن است که از یک طرف بر طا-لبان از طریق فعالیت‌های داعش فشار وارد کند و از طرف دیگر خواستار ساختاری است که بازهم این کشور نقش عمده در منازعات افغانستان داشته باشد.
در همین حال، عبدالله احمدی آگاه مسایل سیاسی افغانستان در صحبت به خبرگزاری دید گفت: نشست میان هیئت طا-لبان و نمایندگان اتحادیه اروپا بر محور نیازمندی‌های شهروندان افغانستان برگزار شده است.
آقای احمدی می‌گوید که طا-لبان در تمام نشست‌ها به دنبال جلب اعتماد جوامع‌ بین‌المللی برای به رسمیت شناختن حکومت شان بوده که تا کنون در این راستا موفق نبوده است.
وی به این باور است که اگر طا-لبان به دنبال مشروعیت جهانی هستند، باید مشروعیت داخلی داشته باشند. طا-لبان تا زمانی که مشروعیت داخلی نداشته باشند و نتواند نیازهای اولیه شهروندان افغانستان را بر آورده کنند نمی‌توانند در سطح جهان به رسمیت شناخته شوند.

احمدی
این در حالی است که بعد از گذشت شش ماه از حاکمیت طا-لبان بر افغانستان شماری از کشورهای جهان از رویکرد طا-لبان در مورد حقوق بشر، حقوق زنان، نادیده گرفتن حق آموزش و کار برای زنان انتقاد کرده و می‌گویند که طا-لبان باید به خواست جهان تمکین کنند.
آقای احمدی در مورد نقش قطر گفت که این کشور در گذشته مکان دفتر سیاسی طا-لبان بوده و در شرایط کنونی نیز به حیاط خلوت طا-لبان مبدل شده است.
وی افزود که قطر به دنبال کسب مشروعیت جهانی برای طا-لبان است اما تا زمانی که طا-لبان نتوانند خواسته‌های کشورهای بین‌المللی را برآورده کنند موفق به این کار نخواهند شد.
با این حال، حکومت سرپرست طا-لبان به این باور است که تمام شرایط را برای به رسمیت شناخته شدن دارد ولی جهان در حق آن کم لطفی می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا