آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاستگزارش

آگاهان:

قطر و پاکستان برای طا-لبان لابی می‌کنند/ اجماع منطقه‌ای برای به رسمیت شناختن طا-لبان وجود ندارد

رسول شهزاد: کابل

خبرگزاری دید: به دنبال سفر سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به دوحه و سفر عمران خان به مسکو شماری از آگاهان می‌گویند که دوحه و اسلام‌آباد برای امتیازگیری از طا-لبان برای آنها لابی‌گری می‌کنند.

خبرگزاری دید: به دنبال سفر سید ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران به دوحه و سفر عمران خان به مسکو شماری از آگاهان می‌گویند که دوحه و اسلام‌آباد برای امتیازگیری از طا-لبان برای آنها لابی‌گری می‌کنند.
به دنبال سفر و اظهارات سید ابراهیم رییسی رییس‌ جمهور ایران به دوحه و اظهاراتی که در باره تشکیل حکومت فراگیر و پیامدهای عدم ایجاد چنین ساختاری در افغانستان ابراز کرد، عمران خان نخست‌وزیر پاکستان به مسکو سفر کرده و افغانستان نیز در آجندای این سفر قرار دارد.
افغانستان از چند ماه به این سو یکی از نقاط کانونی ترافیک دیپلماتیک منطقه‌ای بوده و موضوع ایجاد دولت فراگیر برخاسته از اراده مردم که در آن تمام اقوام، جریان‌های سیاسی و اقلیت‌های مذهبی مطابق شعاع وجودی شان سهیم باشند، مبدل به دال مرکزی اجماع منطقه‌ای شده است.
سیف‌الرحمن ابراهیمی استاد دانشگاه در صحبت به خبرگزاری دید، گفت که ایران و پاکستان از کشورهای تاثیر گذار بر افغانستان هستند و مقامات این کشورها تلاش دارند که به نحوی خودشان را در آینده افغانستان دخیل بسازند.

آقای ابراهیمی افزود که ایران و پاکستان در تلاش‌اند که نقش کشورهای غربی را در افغانستان کم‌رنگ سازد و خودشان نیز در پی تعامل با کشورهای منطقه‌ای هستند.
وی افزود که قطر برای کسب امتیازات بیشتر از پروسه صلح افغانستان در پی لابی کردن برای طالبان است و پاکستان تلاش دارد که طا-لبان را تحت فشار قرار داده و از امارت اسلامی امتیاز گیری کند.
این در حالی است که پیشتر شماری از آگاهان سیاسی گفته بودند که اسلام‌آباد علاقه چندانی در خصوص ایجاد دولت فراگیر در افغانستان نداشته و تلاش دارد که دولتی در افغانستان شکل بگیرد که حرف شنو پاکستان باشد.
آقای ابراهیمی به این باور است که اجماع منطقه‌ای برای ایجاد دولت فراگیر شکل نگرفته است و کشورهایی که در این راستا تلاش می‌کند در پی آن است که با این ابزار زمینه مداخله شان را فراهم کند.
فرید حنیف استاد دانشگاه در صحبت به خبرگزاری دید می‌گوید که طا-لبان می‌توانند از رهگذر مسایل اقتصادی نظر ایران و پاکستان را در راستای مشروعیت دادن به امارت اسلامی به نفع خودشان تغییر دهد.
آقای حنیف همچنان گفت که پاکستان هم در گذشته و هم در شرایط کنونی از حامیان طا-لبان بوده و سفر عمران خان به مسکو نیز برای جلب حمایت روسیه به نفع طا-لبان خواهد بود.
وی همچنان افزود که بعد از شکل گیری امارت اسلامی در افغانستان تحرکات زیادی در اسلام آباد علیه حکومت مرکزی این کشور شکل گرفته است و نخست وزیر پاکستان برای کنترول وضعیت می‌خواهد برای طا-لبان لابی کند تا از این طریق بتواند تحرکات پاکستان را کنترول کند.
گفتنی است که بعد از رویکار آمدن طا-لبان در افغانستان، تحریک طا-لبان پاکستانی اقداماتی را علیه دولت مرکزی آن کشور آغاز کرده که در مواردی مقامات اسلام آباد ریشه این اقدامات طا-لبان پاکستان را در افغانستان می‌دانند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا