آخرین اخبارجهانسیاست

قطر پایگاه «العدید» را کاملاً در اختیار امریکا قرار می‌دهد

قطر پایگاه هوایی «العدید»، بزرگترین پایگاه نظامی را که توسط امریکا در خلیج فارس استفاده می‌شود، گسترش می‌دهد.



قطر پایگاه هوایی «العدید»، بزرگترین پایگاه نظامی را که توسط امریکا در خلیج فارس استفاده می‌شود، گسترش می‌دهد.
العدید، میزبان فرماندهی مرکزی قوای هوایی ایالات متحده است که از آنجا عملیات نظامی امریکا در شرق میانه و افغانستان نظارت و هماهنگ می‌شود.
براساس گزارش رسانه‌های قطری، نماینده‌گان امریکایی و قطری روز گذشته (سه شنبه ۲ اسد) سنگ تهداب گسترش پایگاه هوایی العدید را گذاشتند.
دوحه به دنبال تقویت روابط خود با ایالات متحده امریکا بعد از تنش‌ها با همسایگان خود شده و می‌خواهد العدید را پایگاه دایمی امریکا قرار دهد.
وزیر دفاع قطر نیز گفته است که کشورش در نظر دارد بنادر دریایی ایجاد کند، تا مورد استفاده کشتی‌های جنگی ایالات متحده نیز قرار گیرد.
حدود ۱۰ هزار نظامی و دست کم یکصد هواپیمای نظامی امریکایی در پایگاه هوایی العدید در ۳۰ کیلومتری جنوب غربی شهر دوحه پایتخت قطر مستقر است.
عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان، در ماه اپریل گفته بود که قطر «کمتر از یک هفته سقوط می‌کرد» اگر آن کشور پایگاهی برای ایالات متحده نمی‌بود.
آغاز عملیات توسعه پایگاه هوایی العدید، ۱۴ ماه بعد از آن صورت می‌گیرد که عربستان، امارات، بحرین و مصر با متهم کردن قطر به حمایت از تروریزم، علاوه بر قطع تمامی روابط، مرزهای زمینی، دریایی و هوایی شان را نیز با این کشور بستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا