آخرین اخبارجهانسیاست

قطعنامه امریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران رای نیاورد

قطع نامه تهیه شده از سوی ایالات متحده امریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران که در جلسه شورای امنیت ملل متحد به بحث گذاشته شد، رای نیاورد.

قطع نامه تهیه شده از سوی ایالات متحده امریکا برای تحریم تسلیحاتی ایران که در جلسه شورای امنیت ملل متحد به بحث گذاشته شد، رای نیاورد.
به نقل از بی بی سی، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد به قطع‌نامه تهیه شده از سوی امریکا که در پی تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران است، رای ندادند.
جلسه شورای امنیت عصر جمعه(۲۴ اسد) برگزار شد و طی آن قطعنامه پیشنهادی امریکا با دو رای موافق، ۱۱ رای ممتنع و دو رای مخالف چین و روسیه روبرو شد.
همزمان، مایک پمپئو وزیرخارجه امریکا با انتقاد از این موضوع گفته شورای امنیت در ماموریت خود که حفظ امنیت جهانی است ناکام مانده و نتوانسته ایران را در برابر اعمالش پاسخگو کند.
امریکا و جمهوری دومنیکن تنها اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد بودند که به این قطعنامه رای مثبت دادند. یازده عضو دیگر رای ممتنع دادند و چین و روسیه هم چنان که پیش‌بینی می‌شد به آن رای مخالف دادند.
وزارت خارجه امریکا هم با صدور بیانیه‌ای به انتقاد از شورای امنیت پرداخته و این نهاد سازمان ملل متحد را متهم کرده که به مطالبات کشورهای منطقه و اسراییل بی‌توجه بوده است.
در این بیانیه آمده، رای نیاوردن درخواست ایالات متحده به ایران اجازه خواهد داد که به تسلیح بیشتر خود بپردازد و این به «ویرانی» و بی‌ثباتی در خاورمیانه کمک خواهد کرد.
در همین حال، مجید تخت‌روانچی سفیر دایمی ایران در سازمان ملل متحد، دقایقی بعد از پایان رای‌گیری در توییتر، رد قطعنامه پیشنهادی امریکا را نشانه «انزوای ایالات متحده و شکست یکجانبه‌گرایی» دانست.
آقای تخت روانچی در توییتر نوشته: «امریکا باید از این افتضاح درس بگیرد و بداند که تلاش این کشور برای بازگرداندن فوری تحریم‌ها علیه ایران، اقدامی غیرقانونی است و از سوی جامعه بین‌المللی رد شده است. رای‌گیری امروز گواهی بر این بود».
از سویی هم، ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه روز جمعه(۲۴اسد) و ساعتی پیش از اتمام رای‌گیری در شورای امنیت پیشنهاد داده بود که نشستی اضطراری با حضور پنج قدرت هسته‌ای جهان، آلمان و ایران برگزار شود.
در بیانیه کرملین آمده که در روزهای اخیر تنش در شورای امنیت بر سر پیشنهاد امریکا برای تمدید تسلیحلتی ایران مرتب بیشتر شده است.
همچنین، چین که در کنار روسیه به عنوان دو عضو دارای حق «وِتو»ی شورای امنیت امروز با قطعنامه پیشنهادی امریکا مخالفت کرد، در توییتر شکست امریکا را نشانه «مطرود بودن یکجانبه‌گرایی» دانسته است.
طبق توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵، ایران بخشی از برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرد یا کاهش داد و در عوض بخشی از تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران برداشته شد.
مطابق برجام، تحریم تسلیحاتی شورای امنیت سازمان ملل که از سال ۱۳۸۶ علیه ایران اعمال شده است، در ۲۷ میزان امسال پس از ۱۳ سال به پایان می‌رسد. پایان این تحریم ایران را قادر به خرید تسلیحات و جنگ افزار و صادرات رسمی سلاح به دیگر کشورها می‌کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا