آخرین اخباراجتماعافغانستاناقتصاد و توسعهگزارش

قطع خدمات شبکه‏‌های مخابراتی در بلخ/ مردم: هیچ‌کس پاسخگو نیست

چهار شب و روز است که خدمات شبکه‌های مخابراتی در بلخ قطع شده است. مسئولان شبکه‌های مخابراتی می‌گویند از سوی گروه طالبان پیام‌های تهدیدآمیز دریافته‌اند که از طرف شب خدمات شان را در بلخ غیر فعال کنند.

چهار شب و روز است که خدمات شبکه‌های مخابراتی در بلخ قطع شده است. مسئولان شبکه‌های مخابراتی می‌گویند از سوی گروه طالبان پیام‌های تهدیدآمیز دریافته‌اند که از طرف شب خدمات شان را در بلخ غیر فعال کنند.
در این چهار شب و روز، شرکت‌های مخابراتی غیر دولتی ( اتصالات، افغان بیسیم، روشن و ام تی ان خدمات مخابراتی شان را قطع کرده‌اند و تنها شرکت مخابراتی فعال شبکه دولتی « سلام » است.
قطع خدمات شبکه‌های مخابراتی در این چند روز موحب نگرانی مردم گردیده و برای مردم مشکل ساز نیز شده است.
محمد اسحاق رهگذر والی بلخ دستور داده بود که اگر دوباره فعالیت این شرکت‌‌ها از طرف شب قطع شود، نمایندگی‌های آن‌ها را در شهر مزار شریف مهر و لاک می‌کند و فعالیت ‌شان در جریان روز نیز ممنوع می‌شود.
با بی‌توجهی به دستور والی و قطع دوباره‌ فعالیت شرکت‌‌های مخابراتی در یک‌ شنبه ‌شب، نمایندگی‌های ساحوی شرکت‌‌های مخابراتی مزبور روز دوشنبه در شهر مزار شریف مسدود و این شبکه‌‌ها در جریان روز نیز غیر فعال شد.
قطع خدمات شبانه‌ شرکت‌‌های مخابراتی از شنبه ‌شب، (۲۹ سرطان) آغاز شد. محمداسحاق رهگذر والی بلخ روز یک‌ شنبه با انتشار عکس از دیدار با مقام‌‌های محلی دیگر بلخ در صحفه‌ فیسبوک خود نوشت که مختل‌ساختن امن و نظم عامه برای هیچ‌کس پذیرفتنی نیست و مقام ولایت به‌صورت جدی قضیه‌ شنبه‌َشب را در قبال شبکه‌‌های مخابراتی بررسی می‌کند:«طبیعی است که مقصر به پنجه‌ قانون سپرده خواهد شد. به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهیم تا آسایش مردم ما را به چالش بکشد.»
آقای رهگذر همچنان در روز یک‌ شنبه نشستی را با رییس شورای ولایتی، معاونان مقام ولایت، فرمانده پولیس بلخ، رییس امنیت ملی، رییس دادستانی استیناف، نمایندگان شرکت‌‌های مخابراتی افغان بیسیم، اتصالات، ام‌تی‌ان، روشن، سلام و سایر شرکت‌های ذیربط برگزار کرد.
بربنیاد خبرنامه‌ مقام ولایت بلخ، نمایندگان شرکت‌های مخابراتی گفته‌‌اند که صلاحیت قطع شبکه‌ها در اختیار نمایندگان ولایتی نیست، بل به خاطر دریافت تهدید، مسئولان دفتر مرکزی شبکه‌‌ها را قطع کرده‌اند.
رییس امنیت ملی و فرمانده پولیس بلخ با ارائه‌ گزارش امنیتی از وضعیت بلخ، گفته‌اند که هیچ‌گونه تهدیدی در ولایت بلخ وجود ندارد و هیچ‌کس مبنی بر تهدید امنیتی آن‌ها را در جریان قرار نداده است:«قطع شبکه‌های مخابراتی یک تصمیم توطیه‌آمیز است که ما در باره آن هیچ‌گونه توجیهی را نمی‌توانیم بپذیریم.»
منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ در صحبت با رسانه‌ها گفته که نمایندگان شرکت‌های مخابراتی غیردولتی در نشست با مقام‌های محلی گفته‌اند که از طرف آدرس نامعلومی تهدید دریافت کرده‌اند. به گفته‌ او، یکی از مسئولان امنیتی شرکت‌ها گفته که از آدرس نامعلومی تماس دریافت کرده و تهدید شده‌اند که اگر هنگام شب فعالیت داشته باشند، مسئولیت بعدی به دوش خود ‌آن‌ها خواهد بود.
این در حالی است که قیمت سیم‌کارت شبکه‌ مخابراتی« سلام » یگانه شبکه‌ فعال حال حاضر در مزار شریف از ۱۰۰ افغانی به ۵۰۰ الی ۲۰۰۰ افغانی رسیده است.
باشندگان مزارشریف با ابراز نگرانی از این وضعیت، می‌گویند که قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی هم به مردم ضربه اقتصادی وارد کرده و هم از نگاه روانی ذهن آنان را مغشوش ساخته است.
امید باشنده مزارشریف می‌گوید که تجارت کوچک دارد و همواره باید با کابل و هرات در تماس باشد، ولی از زمان قطع فعالیت شبکه‌های مخابراتی به مشکلات زیادی مواجه شده و ضرر کرده است.
با این همه، مردم بلخ نگرانند که قطع خدمات شبکه‌های مخابراتی بیشتر از این طول بکشد.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا