آخرین اخبارافغانستانخبر های مهمسیاست

قطع مخابرات، مسدود شدن جاده‌ها و عاشورایی که بی سر و صدا برگزار شد

خبرگزاری دید: عاشورای امسال خلاف سال‌های گذشته در خاموشی و بدون سرو صدا برگزار شد. اینبار محدودیت‌ها فراوان بود از قطع کامل مخابرات در شهر کابل گرفته تا ممانعت از برگزاری عاشورا در روضه مبارک.

قطع مخابرات، مسدود شدن جاده‌ها و عاشورایی که بی سر و صدا برگزار شد

مراسم روز عاشورا در سایه تهدیدهای امنیتی، محدودیت‌ها و قطع کامل مخابرات دست کم در کابل، برگزار شد.
نگرانی‌ها از آنجا ناشی می‌شد که طبق آخرین آمار که سازمان ملل ارایه کرد، ۱۲۰ تن در این انفجارها کشته و زخمی شده‌اند. داعش مسئولیت این حملات را بر عهده گرفت.
هرچند طا-لبان برای تامین امنیت عزاداران و مساجد در شهر کابل و ولایت‌ها تدابیری را روی دست گرفته و بر رفت و آمدها از جمله در شهر کابل محدودیت وضع کردند، اما باشندگان این شهر می‌گویند که برای مدت بیش از ۲۴ خطوط شبکه‌های مخابراتی شان قطع بوده است.
امور امنیتی مراسم عاشورا در کابل از سوی کمیسیون مشترک طا-لبان و نمایندگان شورای علمای اهل تشیع نظارت و هماهنگی شده است.
در شهر مزارشریف طا-لبان مانع برگزاری مراسم عاشورا در روضه حضرت علی شده‌اند.
این در حالی است که طا-لبان هفته گذشته در تقویم تازه رخصتی روز عاشورا را حذف کردند.
سخنگوی وزارت کار و امور اجتماعی طا-لبان با تائید این موضوع گفته است که تعطیلی روزهای ۸ ثور، میلاد پیامبر، نوروز و عاشورا حذف شده‌اند. او گفته که دلیل حذف این روزها به عنوان رخصتی، تعداد زیاد تعطیلات در تقویم افغانستان بوده است.
با این حال، رضوانی بامیانی رییس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان گفته که عاشورا امسال در کابل در محاصره کامل برگزار شد.
بامیانی در فیسبوکش نوشته است که «وسایط نقلیه مطلقاً تردد نمی‌توانستند، در غرب کابل کاملاً تلفن واینترنت قطع بود. تجمعات بیرونی نیز ممنوع شده بود».
او افزوده که طا-لبان گفته‌اند که محدودیت‌ها برای حفظ جان «برادران اهل تشیع و جلوگیری از حملات خوارج» وضع شده است.
این مسئول شورای علمای اهل تشیع کشور افزوده که تلاش‌های آنان برای رخصتی اعلام کردن عاشورا نتیجه نداده است. او گفته است که «بعد از شنیدن این خبر کمیسیون پیگیری مطالبات جامعه شیعه هیئتی را تعیین کرد که موضوع را تحقیق کند و پس از احراز خبر، با مقامات ذیربط گفت‌وگو کنند؛ تا این تصمیم را عوض کنند؛ اما گویا مقامات موصوف همکاری نکردند».
به گفته وی، نمایندگان اهل تشیع در باره اعلام عاشورا به عنوان روز رخصتی با مولوی عبدالکبیر معاون سیاسی رییس الوزرای طا-لبان دیدار کرده اند، اما با وجود وعده‌ی وی «تاکنون هیچ خبری نشده است».
عاشورا در روز دهم ماه محرم در سراسر افغانستان و دیگر کشورهای اسلامی، همه ساله برگزار می‌شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا