آخرین اخباراسلایدشوجهان

قطع کمک مالی امریکا به«صندوق جمعیت» سازمان ملل

صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (UNFPA) که از سال ۱۹۶۹ تاسیس شده است، بزرگ‌ترین منبع ذخیره مالی بین‌المللی برای برنامه‌های جمعیت، تنظیم خانواده و بهداشت تولید مثل است.
به نقل از رادیو فرانسه، وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که دولت این کشور کمک مالی سالانه خود را به صندوق جمعیت سازمان ملل قطع می‌کند و آن را صرف«دیگر برنامه‌های بهداشت جهانی» خواهد کرد.
در بیانیه‌ای که از سوی وزارت امور خارجه امریکا منتشر شده، دلیل این تصمیم امریکا،«حمایت» صندوق جمعیت سازمان ملل از«برنامه سقط جنین اجباری و عقیم‌سازی غیرداوطلبانه» اعلام شده است.
براساس این بیانیه دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا دستور این کار را برای رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه این کشور صادر کرده تا«همه موارد لازم را از نظر قانونی انجام دهد و مطمئن شود دالرهای امریکا در راه برنامه‌های مربوط به سقط جنین اجباری یا عقیم‌سازی غیرداوطلبانه خرج نمی‌شود.»
کمک مالی دولت امریکا به صندوق جمعیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲ میلیون و ۵٠٠ هزار دالر برآورده شده بود که قرار است از این پس صرف برنامه‌های دیگر در حوزه سلامت جهانی شود.
از سوی دیگر صندوق جمعیت سازمان ملل در اطلاعیه‌ای روز سه‌شنبه ۴ اپریل/ ١۵ حمل، با انتقاد از این موضوع، اتخاذ چنین تصمیمی را ناشی از«ادعاهای اشتباه» درباره حمایت این مرکز از سقط جنین یا عقیم‌سازی در چین دانسته است.
در بیانیه منتشرشده از سوی سازمان ملل همچنین آمده است که کمک مالی دولت امریکا به این نهاد، تاکنون هزاران نفر را در جهان از مرگ نجات داده است.
دونالد ترامپ، پیش از این و در جریان مبارزات انتخاباتی، موضوع کاهش کمک مالی به سازمان ملل و برخی نهادهای بین‌المللی دیگر را مطرح کرده بود.
رییس‌جمهور امریکا ماه میلادی گذشته نیز بار دیگر وعده داد که بودجه کمک‌های خارجی امریکا را ۲۸ درصد کاهش دهد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا