آخرین اخبارافغانستانحقوق بشرکودکان

قوانین بلژیک علیه پناهجویان افغانستانی تشدید شد

خبرگزاری دید: دولت بلژیک اعلام کرد که پس از این به پناهجویان افغانستانی زیرسن قانونی پناهندگی نداده و این افراد باید روال عادی و همانند سایر افراد درخواست مهاجرت خود را پیگیری کنند.

بلژیک اعلام کرد که دیگر ازپناهندگان افغانستانی‌ که زیر سن قانونی هستند، حمایت نمی‌کند و در همین راستا طی چند ماه گذشته شمار درخواست‌های رد شده نوجوانان افغانستانی افزایش چشمگیری داشته است.

بروکسل تنها به دسته کوچکی از پناهجویان افغانستانی که از سن خیلی کم به این کشور وارد شده‌اند و آنهایی که از آسیب‌های جدی رنج می‌برند، پناهندگی اعطا می‌کند.

در حالی که آمار حمایت از افغانستانی‌های زیر سن قانونی در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱، ۷۴ درصد اعلام شده بود، اما به گفته کلمان ولنتین وکیل انجمن هماهنگی و ابتکارات برای پناهجویان و اتباع خارجی، میزان حمایت از کودکان افغانستانی بدون همراه در سال ۲۰۲۲ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این سیاست جدید باعث شده تا افغانستانی‌های زیر سن نیز مجبور باشند مانند افراد بزرگسال درخواست پناهندگی بدهند. با توجه به این که مطابق با قوانین اروپایی بلژیک نمی‌تواند این نوجوانان را به افغانستان بفرستد، بسیاری از آنان بدون اسناد و حمایت‌های اجتماعی، در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

به گفته بنوا ون کیرسبلیک، رئیس موسسه بین‌المللی حمایت از کودکان در بلژیک افغانستانی‌های زیر سن قانونی بدون حمایت دولت و بدون خانواده در خیابان‌ها می‌خوابند و برای زنده ماندن مجبور به کار غیرقانونی و همکاری با شبکه‌های قاچاق می‌شوند.

بروکسل در توجیه در پیش گرفتن این سیاست در قبال پناهجویان افغانستانی، استدلال کرده که با تسلط طا-لبان بر افغانستان، این کشور دیگر در حال جنگ نیست و از این رو پناهجویان دیگر برای برخورداری از حمایت‌های فرعی برای بررسی پرونده‌های‌شان نیز باید شرایط خاصی داشته باشند.

براساس این سیاست، هر پناهجویی برای برخورداری از حمایت‌های فرعی پناهجو، باید ثابت کند که بازگشت او به کشور غیرممکن است، زیرا نحوه زندگی‌اش با اقامت در بلژیک با دستورات طا-لبان ناسازگار است.

طبق رویکرد جدید، اعطای حمایت فرعی برای پذیرش یک پناهجوی افغانستانی در بلژیک به موضوعاتی چون جنسیت و سن، ولایت و حرفه خانواده، مدت اقامت در اروپا و داشتن روابط عاشقانه در این کشور مرتبط است.

با سیاست جدید دولت بلژیک، این کشور در کنار بلغارستان و مجارستان، کمترین میزان حمایت از کودکان افغانستانی را دارد.

در مقایسه با حمایت ۴۲ درصدی بلژیک از پناهجویان افغانستانی، گروه‌های مهاجر این کشور در ناروی، اتریش و آلمان از حمایت صددرصدی برخوردار هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا