آخرین اخباراجتماعافغانستان

قوم بیات خواستار درج این هویت در شناسنامه‌های برقی شد

قوم بیات با نشر بیانیه‌ای خواستار درج هویت این قوم در شناسنامه‌های برقی شده و همزمان تاکید کرده که هویت خواهی به معنی جدایی طلبی نیست.


به گزارش خبرگزاری دید، قوم بیات با صدور بیانیه‌ای از رییس جمهور خواسته است که هویت این قوم به صورت مستقل در شناسنامه‌های برقی درج شود.
این قوم با استناد به قانون اساسی کشور گفته است که افغانستان سرزمین همه مردم این کشور است و هر شهروند حق دارد که به نام قوم خودش شناخته شود.
پیش از این، قوم سادات نیز خواستار هویت مستقل در شناسنامه‌های برقی شده و این خواست شان از سوی حکومت پذیرفته شده است.
متن کامل بیانیه:
هویت طلبی ما به معنای جدایی طلبی نیست!
داشتن هویت رسمی و قومی از حقوق اولیه و اساسی هر شهروند بوده و حق مسلم آن‌ها هست که به نام قوم خویش شناخته شوند. در این خصوص هیچ‌گونه منع قانونی وجود نداشته، چنانکه قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان به صراحت تأکید دارد که افغانستان واحد و یکپارچه به همه اقوام و مردم این سرزمین تعلق دارد. از سوی دیگر هر قوم حق دارد در نظام سیاسی افغانستان مشارکت داشته باشد. زیرا مشارکت اقوام در حکومت و در تمام سطوح تصمیم‌گیری حاکمیت دولت را مستحکم می‌سازد‌. بنابراین حکومت به عنوان دستگاه اجرایی مسئولیت دارد تا به حقوق مشروع و قانونی شهروندان خویش توجه کند.
براین اساس، قوم بیات افغانستان از جلالتمآب داکتر صاحب محمد اشرف غنی رییس‌ دولت جمهوری اسلامی افغانستان می‌خواهد که با صدور فرمانی نام قوم بیات را درج شناسنامه‌های الکترونیکی کرده و در حکومت به کادرهای ورزیده و وطن دوست قوم بیات در سطوح مختلف فرصت خدمتگزاری را فراهم نماید.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا