آخرین اخبارافغانستانتحلیل

قیاس مع‌الفارق معاون سخنگوی رییس‌جمهور

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی رییس‌جمهور در واکنش به تظاهرات اعتراضی هواداران جنبش روشنایی در استرالیا در پی سفر رییس‌جمهور، در صفحه‌ی فیسبوک خود، هواداران جنبش روشنایی را مساوی با مجاهدین خلق ایران دانست.
وی گفت:” طرفداران مجاهدين خلق ايران، در تمام سفرهاي مقامات ايراني به كشورهاي غربي، با استفاده از فضاي آزادي آن كشورها، با شعار«مرده باد و زنده باد» عليه مقامات دولتي ظاهر شده و به مخالفت با آنها می‌پرداختند. اكنون شماري از هموطنان با تقليد از مجاهدين خلق با عين منطق، روش و شيوه و با توسل به شعار مرده باد و زنده باد عليه مقامات دولتي افغانستان ابراز وجود می‌کنند.”
سازمان مجاهدین خلق ایران سازمان سیاسی و تروریستی با ساختار شبه‌نظامی است، که در چندین حمله‌ی تروریستی در ایران نقش داشته است.
قیاسی که آقای شاه حسین مرتضوی میان سازمان مجاهدین خلق ایران و جنبش روشنایی کرده است، با توجه به این‌که ایشان سال‌های متعددی در ایران زندگی کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد که از روی عدم اطلاعات و عدم شناخت باشد.
حرکتی که جنبش روشنایی در ابتدا شروع کرد، خیزشی مردمی برای عدالت و رفع تبعیض قومیتی بود.
جنبش روشنایی در ماهیت خویش، حرکتی مدنی و به دور از اقدامات مسلحانه است
و تاکنون هیچ‌گونه تهدید نظامی از سوی سران جنبش بالای دولت وقت، صورت نگرفته است، اما سازمان مجاهدین خلق ایران ، با رویکردی چپ‌گرایانه و با ماهیتی شبه‌نظامی که دست به اقدامات مسلحانه و تروریستی متعددی زده است، از مدنیت و عدالت، فرسنگ‌های زیادی فاصله دارد.
طبق ماده ۳۶ قانون اساسی:” اتباع افغانستان حق دارند برای تامین مقاصد جایز و صلح‌آمیز، بدون حمل سلاح، طبق قانون، اجتماع و تظاهرات نماید.”
بنابر این، آیا تظاهرات‌هایی که در خاک کشور و یا در خارج صورت گرفته، خلاف قانون اساسی و قوانین بین‌المللی است؟
حادثه‌ی دهمزنگ که تلفات جانی زیادی را در پی داشت، مگر کار جنبش روشنایی بوده است که شما آن را با گروهی تروریستی مقایسه می‌کنید؟ وظیفه‌ی دولت تامین امنیت مردم و مظاهره‌کنندگان نبود؟
نگارنده در پی این نیست تا از جنبش روشنایی دفاع نماید. بالای جنبش روشنایی نیز نقدهای جدی وارد است، که پرداختن به آن وقت دیگری می‌خواهد؛ ولی در این مورد، از آقای مرتضوی انتظار می رفت، که با لحنی خوش‌آهنگ درمقابل منتقدین دولت لب به سخن می‌گشود و شعارهایی که در استرالیا داده شد را با سعه‌ی صدر به گوش می‌سپرد و مظاهره‌کنندگان را ردیف گروه تروریستی مجاهدین خلق ایران نمی‌دانست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا