آخرین اخبارافغانستاناقتصاد و توسعهمنطقه

«لاجورد» افغانستان را به اروپا وصل می‌کند


وزارت امور خارجه می‌گوید که در حاشیه نشست «ریکا۷» در عشق‎آباد ترکمنستان موافقت‌نامه «راه لاجورد» میان پنج کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه؛ امروز چهارشنبه امضا می‌شود و با امضای آن افغانستان به بازارهای جهانی وصل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری دید، وزارت خارجه کشور گفته با استفاده از « راه لاجورد » کالاهای بازرگانی افغانستان با گذشتن از ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان، بحیره سیاه و ترکیه به بحیره مدیترانه و اروپا خواهد رسید.
حسن سروش، رییس همکاری‏های اقتصادی وزارت امور خارجه گفته است: موافقت‏نامه راه لاجورد یکی از مهم‎ترین موافقت‏نامه‏های منطقه‏ای است.
از سویی هم، اتاق تجارت وصنایع این راه را کوتاه‌ترین مسیر و کم هزینه‌ترین راه ترانزیتی برای کالاهای بازرگانی افغانستان و کشورهای آسیایی به اروپا می‌خواند.
اتاق تجارت و صنایع می‌گوید که هشتاد درصد انتقالات از مسیر «لاجورد» از طریق راه‌آهن خواهد بود و نیز در دریاچه خزر سهولت‌های بزرگ حمل و نقل کالاها با کشتی فراهم شده‌ است.
خانجان الکوزی، معاون اتاق تجارت و صنایع گفت: «انتقالات از طریق خط آهن صورت می‌گیرد. این در واقعیت یک راه جدید دیگر است که مستقیم افغانستان به اورپا وصل می‌شود.»
گفتنی است که « راه لاجورد» در ادامه همکاری‎های اقتصادی منطقه از سوی ترکمنستان پیش‎نهاد شده و امضای آن می‎تواند همبستگی اقتصادی را در منطقه بیش‎تر کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا