آخرین اخبارجهانسیاستمنطقه

لاوروف: حضور روسیه، ایران و حزب‌الله در سوریه مشروع است

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته در مسکو با عادل الجبیر، همتای سعودی خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
به گزارش خبرگزاری دید، به نقل از یورونیوز، سرگئی لاوروف در یک کنفرانس خبری مشترک با عادل الجبیر اعلام کرد که حضور نیروی هوایی کشورش و همچنین نیروهای نظامی ایران و حزب‌الله لبنان در سوریه براساس درخواست دولت سوریه بوده‌است.
وزیر خارجه روسیه همچنین اظهار داشت: از دید مسکو، حزب‌الله لبنان یک گروه تروریستی نیست.
وی همچنین تاکید کرد که تنها نیروی هوایی روسیه در سوریه حضور دارد و این حضور هم مشروع است، چرا که حضور این نیرو به درخواست دولت قانونی سوریه بوده است.
آقای لاوروف همچنین ضمن اعلام این‌که مواضع کشورش و عربستان در زمینه بحران سوریه متفاوت است، اظهار داشت که با این‌حال مسکو و ریاض هر دو معتقدند که راه حل خروج از بحران کنونی مشارکت فعال گروه‌های سوری و کشورهای منطقه‌ای و جهانی است که در سوریه نفوذ دارند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه تصریح کرد که گروه‌های سوری که در فهرست تروریستی شورای امنیت سازمان ملل قرار دارند نمی‌توانند در روند گفت‌وگوهای صلح مشارکت کنند.
آقای لاوروف همچنین اظهار داشت که ایران مانند روسیه و عربستان سعودی عضو گروه بین‌المللی«حامیان سوریه» است و تهران اعلام کرده که به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل پایبند است.
عادل الجبیر در این کنفرانس خبری بار دیگر اعلام کرده است که از نگاه ریاض بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه نمی‌تواند نقشی در آینده سوریه ایفا کند.
وزیر خارجه عربستان همچنین خواستار محدود شدن«دخالت» ایران در خاورمیانه شد و اظهار داشت که کشورش لزومی نمی‌بیند که گروه‌های سوری که از حمایت ایران، ترکیه و روسیه برخوردار هستند، به مذاکرات صلح بپیوندند.
گفتنی است که مسئله‌ سوریه، از مدتی بدین‌سو، تنش‌ میان شماری از کشورهای منطقه و جهان افزایش داده است. امریکا، روسیه، ایران، عربستان و ترکیه، از جمله کشورهایی‌اند که تا حد زیادی، بحران سوریه آنان را مصروف ساخته است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا