آخرین اخبارافغانستانسیاست

لایحه کاری «کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان» اعلام شد

خبرگزاری دید: لایحه «کمیسیون تماس با شخصیت های افغان و عودت آن ها» به کشور در ۱۵ ماده از سوی طا-لبان با حضور رییس و اعضای این کمیسیون همگانی شد.


شهاب الدین دلاور رییس این کمیسیون با بیان این‌که فعالیت های کمیسیون تازه شروع شده، خطاب به شرکت کنندگان نشست انقره و همچنین اشرف غنی تأکید کرد: آغوش افغانستان به روی همه باز است.
در این لایحه ذکر شده است که دارالانشاء کمیسیون تماس با شخصیت های افغان و عودت آن ها وظیفه دارد زمینه اسکان موقت شخصیت‌های سیاسی که با «امارت اسلامی» مخالفت داشته و به دلیل عدم مصئونیت شان به خارج از کشور رفته‌اند را مهیا کند.
در این لایحه آمده است: به منظور تسهیل برقراری تماس شخصیت‌های افغان با کمیسیون، مسئول روابط عمومی شماره‌های خاص تماس و دیگر راه‌های آسان و مصئون تماس را به نشر می‌سپارد و جریان تماس‌ها را با رهبری کمیسیون در میان گذاشته و تماس گیرنده را مطابق با مواد لایحه، رهنمایی درست می‌نماید.
همچنین کمیسیون لیست آن عده افغانهایی که پس از دریافت اطمینان در مورد مصئونیت خود علاقمند بازگشت به زندگی عادی در کشور خود هستند را لیست کرده و با آنها تماس بر قرار می کند.
در لایحه آمده است که برای بازگشت کنندگان کارت داده می شود که بر اساس آن از هر نگاه مصئون خواهند بود و بر بنیاد فرمان عفو عمومی، هیچ کس حق بازداشت آنها را ندارد. اگر از سوی کدام اداره‌ای نیز تهدید متوجه آنان شد، از سوی کمیسیون با متخلفین برخورد شرعی صورت می‌گیرد و اگر هم افراد باز گشت کننده با کسی دعوای شخصی داشته باشد، از سوی مراجع عدلی و قضایی به آن رسیدگی می شود.
درلایحه تذکر داده شده که تمام اراکین دولتی و مقام‌های حکومت گذشته از جمله اعضای پارلمان و مجلس سنا شامل عفو عمومی است و در صورت لزوم دید از سوی استخبارات نیز برای شان محافظ استخدام می شود. هر کسی از مقامات پیشین، جنرالان و افسران پولیس دست از مخالفت با «امارت اسلامی» بردارند، شامل این امتیازات می شوند.
در لایحه کمیسیون تماس با شخصیت‌های افغان آمده است که سخنگوی این کمیسیون فعالیت‌های کمیسیون را بازتاب داده و فعالیت‌های کمیسیون را با رسانه ها در میان می‌گذارد و کوشش می‌نماید در این بخش اطلاع رسانی سازنده داشته باشد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا