آخرین اخباراسلایدشوافغانستانتحلیلسیاست

لایه‌های پنهان مذاکرات ابوظبی؛ از معاملات منطقه‌ای تا تحقیر کابل

سناریوی وحشتناک بزرگی در منطقه در حال نوشته شدن است. در این سناریو، حکومت افغانستان در همین حدود حفظ خواهد شد. داعش گسترش یافته، هزینه مالی آن را شیوخ عرب تامین می‌کنند. پاکستان مجری طرح است و امریکا نقشه راه آن را ترسیم می‌کند.


مذاکرات ابوظبی که در چند روز گذشته در امارات متحده عرب، میان امریکایی‌ها، گروه طالبان، پاکستان، امارات متحده عرب و عربستان سعودی برگزار شد، شاید در نوع خود از بحث برانگیزترین مذاکراتی بود که امریکایی‌ها با طالبان انجام دادند.
این نشست و زمزمه‌هایی که از آن بیرون شد، واکنش معاونیت دوم ریاست جمهوری و مشاور شورای امنیت ملی کشور را به دنبال داشت؛ پس از آن خلیلزاد در کابل با دو رسانه مصاحبه خصوصی صحبت کرد و در قبال واکنش شورای امنیت ملی کشور به قول معروف « تیر خوده آورد».
نظام کنونی افغانستان تنها نماینده رسمی و قانونی ملت، برخاسته از قانون اساسی کشور و دارای مشروعیت بین‌المللی است. هر گروه و جناحی که با طرف افغانستان مذاکره و موافقه می‌کند، باید از مجرای حکومت و ارگ باشد. اما در مذاکرات میان طالبان و امریکایی‌ها؛ به ویژه در مذاکرات ابوظبی به شدت دولت افغانستان دور زده شده، هیئت اعزامی آن تحقیر شده و به نظر می‌رسد که « معاملات » جدی و خطرناکی در راه است.
عربستان سعودی، امارات متحده عرب و پاکستان تنها کشورهایی هستند که در زمان حاکمیت طالبان آن را به رسمیت شناختند. در مذاکرات ابوظبی چهار طرف روی روند صلح افغانستان مذاکره کردند، ولی « خود» افغانستان غایب بود. سه طرف گفت‌وگو که معلوم است از حامیان سابق « امارت طالبانی» بودند، طرف دیگر ایالات متحده امریکا است که باز هم نماینده دولت و ملت افغانستان نیست. پس در این مذاکرات حکومت افغانستان غایب بوده و باید عصبانی باشد.
مذاکرات ابوظبی به شدت مشکوک است. به نظر می‌رسد که حلقات خنثای رهبری گروه طالبان در نظام منحل شده و ماشین جنگی آن زیر چتر « داعش » یا هر نام دیگر به جنگ ادامه خواهد داد.
در مذاکرات ابوظبی، موضوع مورد بحث صلح افغانستان و ثبات پایدار در این کشور بلاکشیده نبوده است، سوژه مهم و وحشتناک آن چگونگی انتقال داعش به نوار مرزی افغانستان و پاکستان و اجرای پروژه تروریزم، این بار زیر چتر داعش است.
مذاکرات ابوظبی به هیچ وجه بی‌ربط به خروج ناگهانی نظامیان امریکایی از سوریه، کاهش ۵۰ درصدی آنان در افغانستان و تحولات خاورمیانه نیست. سناریوی وحشتناک بزرگی در منطقه در حال نوشته شدن است. در این سناریو، حکومت افغانستان در همین حدود حفظ خواهد شد. داعش گسترش یافته، هزینه مالی آن را شیوخ عرب تامین می‌کنند. پاکستان مجری طرح است و امریکا نقشه راه آن را ترسیم می‌کند.
احتمال می‌رود سناریوی مثلث «امریکا- اعراب – پاکستان» که در دهه هشتاد میلادی شکل گرفته بود، دوباره در حال احیا است و تنها تفاوت آن با دوره شوروی توجه بیشتر به آسیای میانه و مرزهای غربی افغانستان و پاکستان است.
جنگ نیابتی وحشتناکی در راه است. هوشیار باشیم!
شکوهمند – خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا