آخرین اخبارافغانستانتحلیلخبر های مهمسیاست

لغو مذاکرات صلح؛ امریکا طالبان را سرکوب خواهد کرد؟

وزیر خارجه امریکا گفته، تا زمانی که طالبان به گونه رسمی از قطع رابطه‌ شان با سازمان القاعده اعتراف نکنند، امریکا از گزینه مذاکره و گفت‌وگو کار نخواهد گرفت.

دست‌ کم دو روز پیش دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده با توییتی، مذاکرات صلح را لغو کرد. نُه دور نمایندگان امریکا و طالبان در قطر باهم رایزنی و گفت‌وگو کردند تا به یک توافق سیاسی دست یابند. زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت خارجه امریکا برای صلح افغانستان پس از پایان دور نُهم این گفت‌وگوها، در سفر‌ش به کابل اعلام کرد که طرفین در اصول و پرنسیب به توافق نهایی دست یافته‌اند. قرار بود تفاهم‌نامه صلح میان امریکا و طالبان از سوی دونالد ترامپ تایید/رد شود. تا این‌ که این تفاهم‌نامه به مرحله امضا نرسید و با توییتی از سوی آقای ترامپ کل پروسه صلح و گفت‌وگوها متوقف شد.
در توییتی که آقای ترامپ با آن پروسه صلح را متوقف کرد، علت چنین تصمیمی را کشته شدن یک سرباز امریکایی در کابل خواند. چندی پیش در یک حمله انتحاری در ساحه شش درک کابل، یک سرباز امریکایی کشته شد که مسئولیت آن را گروه طالبان به دوش گرفت. ترامپ از این رویکرد طالبان به عنوان «اهرم فشار غلط» یاد کرد.
مذاکرات صلح در حالی متوقف شد که همگان انتظار داشتند که توافق‌نامه صلح میان امریکا و طالبان به زودی امضا شود. مذاکرات صلح در شرایطی لغو شد که از رویکرد شتاب‌زده امریکا در آن و توافق‌نامه میان دو طرف، کلی اعتراض وجود داشت. حکومت افغانستان خواستار وضاحت در مورد متن توافق‌نامه شد و حلقاتی در داخل امریکا تاکید کردند که خروج زود هنگام سربازان امریکایی از افغانستان موجب شکل‌گیری جنگ داخلی خواهد شد و گروه القاعده بار دیگر از خاک افغانستان، منافع امریکا را تهدید خواهد کرد. برخی سفیران پیشین امریکا و جمهوری‌خواهان چنین استدلالی داشتند که جنگ داخلی در افغانستان با خروج امریکایی‌ها آغاز خواهد شد. کانگرس امریکا نیز در خصوص مذاکرات صلح و توافق‌نامه از شخص آقای زلمی خلیلزاد خواستار وضاحت شد.
در این اواخر شخص آقای ترامپ در باره صلح زیر فشار‌ها و انتقادات مضاعفی قرار داشت. حکومت کابل و بسیاری‌ها در امریکا از رویکرد ترامپ که خیلی شتاب‌زده بود، انتقاد داشتند.
یکی از عوامل لغو مذاکرات از جانب امریکا می‌تواند همین فشار‌ها باشد. رییس جمهور امریکا در توییت خود به موضوع آتش‌بس سراسری نیز اشاره کرده است. چیزی که خواست حکومت افغانستان هم است. در مذاکرات صلح یکی از تعهدات طالبان به امریکایی‌ها این بود که گروه‌های تروریستی دیگر از خاک افغانستان علیه منافع امریکا استفاده نکند و این گروه رابطه‌اش را با «سازمان القاعده» قطع کند. واقعیت این است که همزمان با گفت‌وگو‌های صلح، حملات گروه طالبان در کابل و سایر بخش‌های کشور تشدید یافته بود و هیچ نشانه‌ وجود نداشت و ندارد که نشان دهد این گروه تمایل به صلح و پایان جنگ دارد.
پس از لغو مذاکرات، حکومت افغانستان از این تصمیم استقبال کرد. گروه طالبان با صدور اعلامیه‌ای از تشدید حملات شان سخن گفتند. اگر به سخنان مقامات امریکایی و توییت‌های دونالد ترامپ پس از لغو مذاکرات صلح دقت کنیم، این طور معلوم می‌شود که رویکرد تازه امریکا سرکوبی گروه طلبان است و روند تفاهم را کنار گذاشته‌ است. مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا روز دو‌شنبه( ۱۸ سنبله) خطاب به طالبان گفت:« رفتار بد پاداش ندارد.» در تازه ترین مورد هم وزیر خارجه امریکا گفته، تا زمانی که طالبان به گونه رسمی از قطع رابطه‌ شان با سازمان القاعده اعتراف نکنند، امریکا از گزینه مذاکره و گفت‌وگو کار نخواهد گرفت. ایالات متحده امریکا ۱۸ سال پیش به منظور نابودی گروه القاعده داخل افغانستان شد. اکنون هم کل هراس امریکا پس از خروج، «القاعده» و دولت اسلامی«داعش» است.
رسانه‌ها گزارش کردند که دونالد ترامپ در پاسخ به پرسش رسانه‌ها در امریکا گفته که مذاکرات صلح منتفی است و نظامیان این کشور به میزان حملات شان در برابر طالبان افزوده‌اند. جان بولتون مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ از جمله کسانی است که تاکید روی گزینه نظامی در برابر طالبان دارد. امریکا پس از نُه دور مذاکره در حالی روی سرکوب طالبان پافشاری می‌کند که حکومت افغانستان هم به نوعی چنین می‌خواهد. محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور پیوسته از نابودی و سرکوبی طالبان خبر داده است. افزون بر حکومت، نیرو‌های سیاسی و فرماندهان جهادی کشور نیز برای مقابله با طالبان سخن از اتخاذ آماد‌گی می‌زنند. عطامحمد نور رییس اجرایی جمعیت اسلامی با تشدید حملات طلبان در شمال کشور اعلام کرده، برای حفظ حیات مردم حاضر است نیرو‌های مردمی را برای دفاع از بلخ بسیج و تجهیز کند. همزمان با مبحث صلح در افغانستان، احمد مسعود فرزند احمد شاه مسعود (قهرمان ملی) کشور با سایر متحدان مسعود و فرماندهان جهادی، جبهه «مقاومت» جدیدی علیه طالبان سروسامان داده است.

نویسنده

اختر سهیل

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا