اسلایدشوافغانستانگزارش

ماتم ملی؛ نوش‌داروی پس از مرگ سهراب

اکنون پس از گذشت ۱۱ روز از حادثه روز چهارشنبه، ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان امروز “شنبه” را ماتم ملی اعلان کرد. در این‌ روز فاتحه‌خوانی در تمام کشور برگزار شده و بیرق ملی در تمام نمایندگی‌های سیاسی افغانستان نیمه برافراشته می‌شود.
این کار حکومت واکنش‌های زیادی را به آنچه بی‌توجهی دولت گفته می‌شود، برانگیخته است. مردم می‌گویند دولت افغانستان منتظر بود تا حوادث بیش‌تر رخ داده و تعداد بیش‌تر کشته شوند تا حکومت یک روز را ماتم ملی اعلام می‌کرد.
عرفان پنجوایی، یکی از شهروندان افغانستان می‌گوید:” دولت می‌ماند و تمام کشته‌‌شده‌ها را جمع می‌کرد و آخر سال یک روز را ماتم ملی اعلان می‌کرد.”
علی جان احمدی، یکی دیگر از کسانی است که این کار دولت را تمسخرآمیز دانسته و می‌گوید:” رییس‌جمهور غنی تازه خبر شده که، حادثه روز چهار شنبه و حوادث پس از آن تکان‌دهنده بوده و باید ماتم ملی اعلان کند. به نظر من این کار دولت نمک‌پاشیدن به زخم مردم است تا ماتم ملی.”
امروز در حالی ماتم ملی اعلان می‌شود که از حادثه روز چهار شنبه، ۱۱ روز می‌گذرد، حادثه‌ای که در آن نزدیک به ۲۰۰ کشته و ۵۰۰ زخمی به جا گذاشت، پس از آن مردم در اعتراض به ناکارآمدی دولت به خیابان ریختند، تظاهرات به خشونت کشید، در آن ۷ نفر کشته و بیش از ۵۰ نفر زخمی شدند.
همچنان یک‌ روز پس از اعتراض، سه انتحار کننده، مواد همراه شان را در مراسم خاک‌سپاری سالم ایزدیار یکی از کشته‌شده‌های اعتراضات مردمی منفجر کردند که بیش از ۶۰ تن کشته و زخمی به جا گذاشت.
پس از تمام این حوادث، کنفرانس پروسه کابل برگزار شد که در آن نمایندگان بیش‌تر از بیست کشور اشتراک کرده بودند. در این نشست، رییس‌جمهور غنی اعلام کرد که در حادثه روز چهارشنبه ۱۵۰ نفر جان باخته است.
این در حالی است که قبل از آن نهادهای امنیتی و صحت عامه افغانستان، تعداد قربانیان این حادثه را ۹۰ تن گفته بودند. تناقض در عدد و ارقام که از سوی دولت اعلان می‌شود، بیانگر آن است که دولت افغانستان همواره سعی در پنهان کردن واقعیت دارد.
پس از آن به روز پنجشنبه رییس‌جمهور غنی برای شرکت در نشست شانگهای عازم آستانه، پایتخت قزاقستان شد.
اکنون که ۱۱ روز از فاجعه‌بارترین حادثه کابل گذشته است، دولت امروز”شنبه” را ماتم ملی اعلان کرد.
فاطمه فیضی- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا