آخرین اخباراجتماعافغانستانگزارش

ماجرای دفن اجساد ناشناس و استقبال شهروندان

رسول شهزاد- کابل

خبرگزاری دید: دفن ده‌ها جسد بی‌هویت و بدون وارث از سوی شهرداری کابل، مورد استقبال شهروندان قرار گرفته است. پاک‌کاری پل سوخته و جمع آوری معتادان نیز از سوی مردم یک گام مثبت در جهت نظم شهری تلقی می‌شود.

شهرداری کابل به تاریخ ۲۳ دلو سال روان از دفن نزدیک به ۱۴۴ جسد ناشناس و بدون وارث که ۲۸ پیکر آن از زیر پل سوخته جمع آوری شده بود، در سه ماه اخیر خبر داد

شهرداری کابل می‌گوید که این اجساد از سوی طب عدلی به عنوان پیکرهای ناشناس تثبیت شده و به شهرداری کابل سپرده شد تا دفن شوند.

نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شهرداری‌ کابل به خبرگزاری دید گفت: طی سه ماه اخیر، به تعداد ۱۴۴ جسد مجهول‌الهویه به شمول اجسادی که در جریان پاک کاری زیر پل سوخته از انبارهای زباله کشیده شده بود از سوی شهرداری‌ کابل به خاک سپرده شده است.

آقای بارکزی افزود که مراسم خاکسپاری این افراد پس از مرحله تشخیص از سوی طب عدلی و صدور جواز دفن، توسط ریاست امور فرهنگی شهرداری کابل صورت گرفته است.

وی همچنان گفت که قبرستان زون جنوب شهر واقع ناحیه‌ بیستم، در ساحه ولسوالی موسهی از سوی شهرداری کابل تعیین شده است تا مشکلات موجود برطرف شده، تسهیلات و خدمات بهتر شهری برای شهروندان فراهم‌ گردد. قبرستان زون جنوب، به مساحت ۳۹۷ جریب در ساحه موسهی ناحیه‌ بیستم می‌باشد.

سخنگوی شهرداری کابل اما توضیح نداد که در میان اجساد زنان و کودکان نیز هستند یا خیر. او به همین قدر توضیح اکتفا کرد که این اجساد بدون وارث و ناشناخته بوده و از سوی طب عدلی جواز دفن شان صادر شده بود.

سخنگوی شهرداری کابل در این مورد اظهار داشت که تثبیت چگونگی مرگ و زمان آن مربوط طب عدلی است و شهرداری کابل فقط مسئول دفن آن می‌باشد.

در حالی که سخنگوی شهرداری جزییات بیشتر در‌ مورد مرگ این افراد ارائه نکرد، معلوم نیست که این اجساد در اثر سردی هوا جان باخته، گرسنه بودند و یا اینکه در اثر اعتیاد.

با این همه رییس فرهنگی شهرداری‌ کابل در مراسم تدفین این اجساد گفته، یک عده از این اجساد معتادان بودند که هنگام پاک‌کاری زیر پل‌سوخته پیدا شدند.

قاری ولی گل جواد رییس فرهنگی شهرداری ‌کابل می‌گوید: معتادینی که در سرمای زمستان جان می‌دهند از سوی کارمندان شهرداری به قبرستان موسهی انتقال یافته و دفن می‌شوند.

این در حالی است که همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما شماری از معتادین در زیر پل‌ها در شهر کابل جان می‌دهند.

در همین حال، شماری از شهروندان در‌ شهر کابل می‌گویند که جمع‌آوری معتادین از سطح شهر یک اقدام خوب است چون افراد معتاد باعث مزاحمت به مردم می‌شود.

جواد اکبری از باشندگان کابل می‌گوید که پاک کاری ساحه پل‌سوخته از وجود معتادان مواد مخدر یک اقدام نیک است زیرا این ساحه به آلوده‌ترین ساحه تبدیل شده بود.

آقای اکبری می‌گوید که کفن و دفن اجساد ناشناس از سوی شهرداری در یک ساحه خاص باعث پاکی شهر شده است.

محمد داوود یکی دیگر از باشندگان کابل می‌گوید که پیش از این جسد معتادانی که جان می‌دادند روزها در کنار جاده‌ها می‌ماند و بوی بد آن تمام ساحه را آلوده می‌کرد.

وی همچنان می‌گوید که در میان معتادان مرگ‌ومیر و قتل زیاد است، اکثر شان در پل سوخته رخ می‌داد که با اقدام اخیر شهرداری کابل ساحه پل‌سوخته از وجود اجساد، کثافات و معتادین پاک‌سازی شده است.

با این حال، خواستیم نظر طب عدلی را در مورد علت مرگ، زمان مرگ و هویت اجساد دفن شده دریابیم، اما با تلاش‌های مکرر موفق نشدیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا