آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

مار گزیده از ریسمان دراز می‏‌ترسد؛ ترس احزاب از تکرار انتخابات ۱۳۹۳

سران احزاب سیاسی در مورد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور رای‏زنی نیز کرده و براساس گزارش‌‏ها، این رای‏زنی نیز نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.


نگرانی و ترس احزاب سیاسی از انتخابات پیش‏ رو، بدون شک همان حکایت « مار گزیده از ریسمان دراز است».
کمیسیون انتخابات همواره تاکید می‏کند که انتخابات ۲۸ میزان و انتخابات ریاست جمهوری در جوزای سال آینده به گونه شفاف برگزار خواهد شد و درعین حال، به هیچ آدرس اجازه نخواهند داد که دست به تقلب بزند و انتخابات را منهدسی کند.
ترس و نگرانی احزاب سیاسی از پیش آمدن رسوایی انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۳ است.
روی همین علت احزاب سیاسی که بیشترین آسیب را از عملکرد کمیسیون انتخابات و حکومت وحدت ملی دیده‏اند، پافشاری دارند که اصلاحات لازم باید در ساختار کمیسیون انتخابات به وجود آید.
احزاب سیاسی و جریان سیاسی ایتلاف بزرگ ملی در حال حاضر روی چگونگی برگزاری انتخابات با حکومت و کمیسیون انتخابات درگیر‏ند.
احزاب سیاسی برای محقق شدن خواسته‏های انتخاباتی شان دو هفته برای حکومت و کمیسیون مهلت داده بودند که سرانجام این مهلت به پایان رسید.
کمیسیون و حکومت به هیچ کدام از خواست‏های احزاب توجه نکرد.
سران احزاب سیاسی در مورد انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری با محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور رای‏زنی نیز کرده و براساس گزارش‏ها، این رای‏زنی نیز نتیجه مطلوبی در پی نداشته است.
حاجی محمد محقق معاون دوم ریاست اجرایی حکومت در مصاحبه‏ای با آریانا نیوز، در مورد برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی می‏گوید که کمیسیون انتخابات ظرفیت اجرای یک انتخابات شفاف و به دور از تقلب را ندارد.
آقای محقق، در این گفت‏وگو اضافه می‏کند که نباید تقلبات انتخابات دور گذشته ریاست جمهوری واقع شود و کمیسیون انتخابات می‏باید پیش از رفتن به سمت انتخابات، شفافیت پروسه انتخابات را تضمین نماید.
داکتر عبدالله رییس اجرایی حکومت نیز نگران تقلب در انتخابات پیش‏رو است. آقای عبدالله، باری به رهبری کمیسیون انتخابات گفته بود که نباید رسوایی انتخابات ۱۳۹۳ رخ بدهد و کمیسیون انتخابات بایستی اعتماد مردم و احزاب را به کار‏ش جلب کند.
از نگرانی احزاب سیاسی و سخنان محقق و عبدالله، کاملاً روشن است که آن ها سخت در هراس‏اند که اتفاقات انتخابات گذشته پیش نیاید.
روی هم رفته، کمیسیون انتخابات در وصف تمامی این نگرانی‏ها هیچ گونه اقدام موثر برای اعتماد سازی نکرده است. به تازه‏گی رییس کمیسیون انتخابات اعلام کرده است که انتخابات پارلمانی خط قرمز ما است و انتخابات شورا‏های ولسوالی‏ها ممکن با تاخیر برگزار شود.
با این وجود، در مدت زمانی باقی مانده بعید به نظر می‏رسد که کمیسیون انتخابات انتظارات احزاب سیاسی و مردم را بر آورده بسازد. عمده ترین خواست احزاب سیاسی بایومتریک است. احزاب تاکید می‏کنند برای برگزاری یک انتخابات شفاف بایومتریک ضروری است. چیزی که تاکنون کمیسیون انتخابات نپذیرفته است آن را.
اگر احزاب سیاسی، با کمیسیون انتخابات و حکومت به یک نتیجه روشن دست پیدا نکند، پیامد‏های بسیار خطرناک خواهد داشت. احزاب سیاسی که حکومت و کمیسیون خواسته‏های آن را عملی نکرده است، به تازه‏گی به رسم اعتراض دست به نافرمانی‏های مدنی زده‏اند.
پریشانی احزاب سیاسی از وقوع تقلب در انتخابات پیش‏رو باید از سوی کمیسیون انتخابات جدی گرفته شود. تمامی نیرو‏های سیاسی می‏گویند تا اصلاحات لازم و نظام انتخاباتی تعییر نکند، آن ها در انتخابات شرکت نمی‏کنند و این روند را تحریم می‏کنند.
اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا