آخرین اخبارافغانستانتحلیلسیاست

ماموریت دشوار کمیشنران جدید کمیسیون‏‌های انتخاباتی

این انتقاد وجود دارد که حکومت در امور انتخاباتی دخالت می‏‌کند. بار‏ها اعضای کمیسیون‏‌های انتخاباتی فاش کرده‏‌اند که رهبران حکومت در کار کمیسیون‌‏های انتخاباتی دست درازی می‏‌کنند.

پرونده پرسش برانگیز و جنجالی انتخابات پارلمانی ۲۸ و ۲۹ ماه میزان ماموریت دشوار کمیشنران جدید کمیسیون‏های انتخاباتی است. با عزل کمیشنران و روسای قبلی کمیسیون‏های انتخاباتی، مسئولیت نهایی ساختت پرونده انتخابات پارلمانی به دوش اعضای جدید کمیسیون‏ها افتاده است. بدون شک اعضای جدید نهاد‏های انتخاباتی مسئولیت سنگینی درپیش دارند.
بیش از پنج ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی گذشته است ولی نتیجه نهایی ۱۵ ولایت کشور هنوز همکانی نشده است. روشن هم نیست که چه زمانی اعلام خواهد شد. براساس تقویم اوقات انتخابات پارلمانی، نتایج انتخابات مجلس نمایند‏گان باید در پایان ماه قوس یک‏طرفه می‏شد.
در انتخابات پارلمانی به گونه گسترده تقلب و تخطی صورت گرفته است. نهاد‏های انتخاباتی، رهبری حکومت، جامعه جهانی و نامزدان تایید می‏کنند که در این انتخابات به شکل گسترده تقلب صورت گرفته است.
مقامات بلند پایه حکومت کنونی اعلام کرده‏اند که تقلب در انتخابات پارلمانی مایه شرم‌ساری افغانستان شده است.
نامزدان انتخابات از همان روز نخست برگزاری انتخابات پارلمانی تا همین اکنون روی نتایج انتخابات اعتراض دارند. افکار عمومی کشور و احزاب سیاسی نیز معترض‏اند.
نامزدان انتخابات تاکید می‏کنند که کمیسیون‏های انتخاباتی نتوانسته‏اند یا نخواسته‏اند که آرای سیاه و سفید را تفکیک کنند و عدالت انتخاباتی را تامین نمایند.
کمیسیون‏های انتخاباتی افزون به تقلب متهم به فساد مالی و اخلاقی نیز هستند.
اعضای جدید کمیسیون‏های انتخاباتی در مورد پرونده انتخابات پارلمانی هیج حرف روشن ارایه نکرده‏اند. انتظار داریم که کمیشنران جدید کمیسیون‏های انتخاباتی به گونه شفاف و مسئولانه پرونده انتخابات مجلس نمایندگان را بسته کنند و عدالت انتخاباتی هم برقرار شود.
پیش از انتخاب شدن اعضا و روسای جدید نهاد‏های انتخاباتی، سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری گفته بود که باید افراد با تعهد و شایسته به عنوان اعضای کمیسیون‏های انتخاباتی انتخاب شوند.
در مورد اعضای جدید نهاد‏های انتخاباتی، اندک بدبینی نیز وجود دارد. به تازگی رحمت‏الله نبیل نامزد دسته انتخاباتی « امنیت و عدالت» در گفت‏وگو با طلوع نیوز گفته است که بسیاری از اعضای انتخاب شده در مورد انتخابات اطلاعات زیادی ندارند.
در مورد تعهدات آن‌ها هم پرسش وجود دارد. یک نامزد انتخابات پارلمانی که دوست ندارد نامی از وی برده شود، می‏گوید که ریاست جمهوری افرادی را به عنوان روسای کمیسیون‏های انتخاباتی گزینش کرده است که با ارگ رابطه نزدیکی دارد.
این انتقاد وجود دارد که حکومت در امور انتخاباتی دخالت می‏کند. بار‏ها اعضای کمیسیون‏های انتخاباتی فاش کرده‏اند که رهبران حکومت در کار کمیسیون‏های انتخاباتی دست درازی می‏کنند.
حالا نتایج و پرونده انتخابات پارلمانی دقیقاً در یک بُن‌بست انتخاباتی گیر مانده است. با این گونه وضعیت روسا و اعضای جدید کمیسیون‏های انتخاباتی باید به گونه مسئولانه پرونده انتخابات را یک طرفه کنند.
اگر اعضای جدید نهاد‏های انتخاباتی چون کمیشنران قبلی عمل نمایند، شاهد یک بحران خواهیم بود و کمتر آدرسی می‏تواند این بحران را حل و فصل نماید.
انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم ونیاز است که اعضای جدید نهاد‏های انتخاباتی پرونده انتخابات پارلمانی را به گونه عادلانه بسته کنند تا مردم دوباره به کمیسیون‏های انتخاباتی اعتماد کنند. تا این جای کار عملکرد نهاد‏های انتخاباتی سبب گردیده است که افکار عمومی نسبت به شرکت شان در روز انتخابات مشکوک شوند.

نویسنده

اختر سهیل- خبرگزاری دید

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا