آخرین اخباراسلایدشوافغانستانخبر های مهمروند صلحسیاست

داکتر عبدالله:

ما خواهان آتش‌بس دایمی هستیم/ دستاوردها باید حفظ شود/ مردم به گذشته برنخواهند گشت

داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی در آغاز مذاکرات میان‌افغانی در دوحه گفت که دولت افغانستان خواستار برقراری آتش‌بس دایمی است، دستاوردهای ۱۹ سال پسین به عنوان ارزش‌های ملی باید پاسداری شود و برگشت به گذشته برای مردم پذیرفتنی نخواهد بود.

به گزارش خبرگزاری دید، داکتر عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه ملی امروز شنبه(۲۲سنبله) در مراسم افتتاحیه آغاز مذاکرات میان‌افغانی گفت: ما مسئولیت داریم تا نهادهای مهم ملی خود را به شمول نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که در طی ۱۹ سال اخیر قوام یافته‌اند حفظ و تقویت نماییم.
همچنان آقای عبدالله افزود که «ما باید متوجه شکست و انتخاب‌های بد با پیامدهای فلاکت‌بار آن باشیم و از رفتن به این مسیر با تمام توان و قیمت جلوگیری نماییم. نه تنها مردم افغانستان بل‌که دوستان خیرخواه ما در سراسر جهان از ما توقع دارند تا خشونت‌ را کنار بگذاریم، هرچه زودتر روی یک آتش‌بس دایمی توافق نماییم و بالای یک اجندای جامع توافق کنیم تا مذاکرات مشترک به صلح مورد قبول برای همه منتهی گردد».
رییس شورای مصالحه ملی ضمن تشکر از طالبان برای حاضر شدن به مذاکره با حکومت افغانستان، تاکید کرد که دو طرف می‌تواند به تفاهم برسد، به همدیگر گوش فرادهد و روی توافقی جامع تاکید کنند.
عبدالله: مطمئن هستم که ما می‌توانیم با یک‌دیگر حرف بزنیم، به یک‌دیگر خود گوش فرادهیم، در باره‌ دیدگاه‌ها و موضع‌های خود استدلال کنیم و همچنان به اختلاف نظر و دیدگاه‌های متفاوت یک‌دیگر احترام بگذاریم.
عبدالله از تغییراتی که در طول بیست سال گذشته در جامعه افغانستان رخ داده یاد کرد و تاکید نمود که برگشت به گذشته برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست.
او تصریح کرد: در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در زندگی مردم ایجاد گردیده است. برگشت به گذشته برای مردم افغانستان دیگر قابل قبول نیست.
آقای عبدالله ضمن بر شمردن گام‌ها و قربانی‌هایی که نظام سیاسی افغانستان برای رسیدن به صلح پرداخته، دستاوردهای اخیر کشور را برای آینده صلح آمیز مهم عنوان نمود.
عبدالله: مسایلی مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی افغانستان، مردم‌سالاری، انتخابات، آزادی بیان، حقوق زنان، حقوق اقلیت‌ها، حاکمیت قانون، حقوق مدنی و حقوق بشر از دستاوردهای بزرگ مردم افغانستان اند.
با این حال، دیده شود که برایند مذاکرات میان‌افغانی چیست، اما همه مردم افغانستان خواستار برقراری آتش‌بس میان طرفین جنگ هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا