آخرین اخبارافغانستانسیاست

ما و انتخابات امریکا!

عبدالشکور اخلاقی
با نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات امریکا، همانگونه که تب و هیجانات انتخاباتی در امریکا افزایش می‌یابد؛ شماری از افغانستانی‌ها، به خصوص سیاستمدارانی که از کاخ سفیدچشم یاری دارند نیز دراسترس قرار گرفته اند و «انشاالله» گویان کورسویی برای آینده سیاسی خود پس از برگزاری انتخابات امریکا تفأل می‌زنند.
بدون شک انتخابات امریکا به عنوان یکی از بزرگترین قدرت‌های جهان تاثیرات خود را در عرصه بین‌المللی برجای می‌گذارد؛ تاثیراتی که کشورهای دیگر به تناسب خود ارادیت ملی و توانایی سیاست خارجی از چگونگی آن بهره‌مند می‌گردند.

اما واقعیت این موضوع درباره افغانستان خیلی تلخ است. داستان ما و برنده رقابت انتخاباتی امریکا، داستان گوسفندی است که گفت: برای من قصاب و گرگ یکی است. تنها تفاوت در این است که قصاب قبل از کشتن آب می‌دهد و بعد سر می‌برد.
با توجه به دیدگاه مشترک بایدن و ترامپ درمورد افغانستان، هیچ تفاوتی نمی‌کند که ما در خود برای آن استرس ایجاد کنیم. چون نقش ما در تعیین سرنوشت خویش، همان نقش گوسفند (انفعال و تکدی گری سیاسی) است. تجربه نشان داده است که ما از همان فرصت (آب دادن گوسفند) برای نجات خود و تاثیرگذاری بر دل بی‌رحم قصاب استفاده نمی‌توانیم.
نگاه ترامپ را درباره افغانستان تاکنون دیده‌ایم و شنیده‌ایم و در رویکرد نماینده‌اش خلیلزاد شاهد بوده‌ایم و نیاز به تکرار نیست. اما دیدگاه بایدن، کافی است این سخنان وی را مرور و برآن تامل کنیم:
هیچ مسئولیتی در قبال بازگشت طالبان به کابل به عهده نمی‌گیرم. مسئولیت من این است که منافع ملی امریکا را حمایت کنم، نه این که مردان و زنان کشور خود را در خطر قراردهم که هرمشکل جهان را با استفاده از زور حل کنم. این مسئولیت من به عنوان رییس جمهوری است و به عنوان رییس جمهوری، چنین خواهم کرد.
در سخنان دیگر، بایدن می‌گوید: من مخالف افزایش نیروهای امریکایی در افغانستان بودم. تمام هدف رفتن به افغانستان این بود که شورش از بین برود…..بگذارید دوباره بگویم، افغانستان را نمی‌شود ساخت…. هیچ احتمالی برای متحدکردن و یکپارچه کردن این کشور وجود ندارد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا