آخرین اخبارافغانستانسیاست

مبارزه امریکا برای دموکراسی و حقوق بشر تظاهر بود

خبرگزاری دید: خالد پاینده، آخرین سرپرست‌وزیر مالیه حکومت سرنگون‌شده افغانستان پس از ترک کشور در امریکا راننده تاکسی است.او که پیش از سقوط حکومت از سمتش استعفا داده بود، می‌گوید برای حمایت از خانواده‌اش، به این شغل رو آورده است.


پاینده امریکا و سیاسیون افغانستان را مسئول سقوط کابل می‌داند.
واشنگتن‌پست گزارشی از جریان تکسی‌رانی این وزیر پیشین تهیه کرده است. او به این روزنامه گفته است که مبارزه امریکا برای دموکراسی و حقوق بشر در افغانستان فقط «تظاهر» بود.
پاینده در باره سقوط دولت می‌گوید: اگر جدی بگویم، ما اراده جمعی برای اصلاحات نداشتیم.
پاینده همچنین گفت که خود را نیز مقصر می‌داند و افزوده است که آرزو می‌کرده هیچ‌گاه سمت وزیر مالیه را در پایان سال ۲۰۲۰ قبول نمی‌کرد.
پاینده افزوده است: زشتی‌های زیادی دیدیم و شکست خوردیم. من بخشی از شکست بودم. وقتی به بدبختی مردم نگاه می‌کنی و احساس مسئولیت می‌کنی، سخت است.
خالد پاینده در کنار شغل تکسی‌رانی، به عنوان استاد مهمان در دانشگاه جورج تاون نیز کار می‌کند؛ اما معاش او در این دانشگاه نمی‌تواند مخارج زندگی‌اش را تأمین کند.
پاینده می‌گوید که از این شغل جدید «شکرگزار» است و این‌که از روزگار «ناامید نشده است» برایش اهمیت دارد.
خالد پاینده در سال ۲۰۱۵ واجد شرایط ویزه مخصوص مهاجرت به امریکا شد و در سال ۲۰۱۹ به این کشور نقل مکان کرد.
خالد پاینده برای مدت کوتاهی وزیر مالیه افغانستان شد، اما یک هفته قبل از سقوط افغانستان به دست طا-لبان، از سمتش در این وزارت به دلیل اختلاف با اشرف غنی رییس جمهور فراری استعفا کرد و به خانواده‌اش در امریکا پیوست.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا