آخرین اخبارامنیت و حوادثجهان

مترجم افغان به اتهام همکاری با داعش در امریکا بازداشت شد

خبرگزاری دید: گزارش‌ها حاکی است که دولت امریکا یک مترجم افغان را به اتهام ارتباط و همکاری با شاخه خراسان داعش در ایالت کنزاس دستگیر کرده است.


به نقل از رولینگ استون، دادستان‌ فدرال امریکا گفته است که «محمد رفیع محمدی» یک مترجم افغان را به دلیل تماس‌هایش با مسئول جلب و جذب داعش و تمویل و همکاری با این گروه تروریستی در ایالت کنزاس ایالات متحده بازداشت کرده است.
رفیع محمدی به فرستادن پول به مسئول جلب و جذب داعش در کابل، حمایت از این گروه و تلاش برای آزاد کردن یک عضو داعش از زندان متهم است.
محمدی در سال ۲۰۱۹ به عنوان مترجم نیروهای امریکایی استخدام شد. کارشناسان گفته‌اند که محمدی هنگام پر کردن فورم گواهی امنیتی دروغ گفته است.
مشخص نیست تحقیقات اف‌بی‌آی از محمدی چه زمانی آغاز شد، اما ماموران در سال ۲۰۲۱ پس از خروج ایالات متحده از افغانستان و پس از «دریافت اطلاعاتی در مورد [تعامل محمدی با اعضای شناخته شده داعش-خراسان»، فردی را مخفیانه برای تحقیق در باره این مترجم فرستادند.
وزارت دفاع امریکا محمدی را در اکتوبر ۲۰۱۹ به عنوان مترجم قراردادی به افغانستان اعزام کرد. وی ظاهراً پیش از سفر به افغانستان سابقه تمویل از یک مسئول جلب و جذب داعش را داشته است.
این مسئول جلب و جذب داعش در ماه فبروری ۲۰۱۹ توسط امنیت ملی افغانستان دستگیر شد. امنیت ملی در آن زمان اعلان کرد که ابوعبیدالله متوکل استاد دانشگاه و خطیب مسجد جامع شیخ محمدی‌ها را از ناحیه پنجم شهر کابل دستگیر کرده است. متوکل متهم بود که جوانان تحصیل‌کرده را از دانشگاه کابل استخدام و سپس به ننگرهار اعزام می‌کرد.
زمانی که محمدی در افغانستان بود، ظاهراً سعی کرده به آزادی یکی دیگر از مسئولان جلب و جذب داعش از زندان که در اسناد دادگاه با عنوان «فرد ۲» یاد شده، کمک کند.
در جولای ۲۰۱۹، اداره امنیت ملی افغانستان از بازداشت مباشر مسلمیه استاد دانشگاه کابل خبر داد که گفته می‌شود دانشجویان را برای ایفای نقش به عنوان انتحاری داعش استخدام کرده است.
گفتنی است که در زمان عملیات تخلیه نیروهای خارجی از کابل در ماه اگست سال گذشته، یک انتحاری داعش خود را در میان جمعیت منفجر کرد که منجر به جان باختن حدود ۲۰۰ تن از مردم افغانستان و ۱۳ سرباز امریکایی شد.

نوشته های مشابه

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا